RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
- Det er alltid målet å være best og gjøre det kuleste – og være mest trendy. Jeg mener å ha lykkes, slår Gry Hansen Celius fast og åpner dørene til sin første heleide frisørsalong.
- Det er alltid målet å være best og gjøre det kuleste – og være mest trendy. Jeg mener å ha lykkes, slår Gry Hansen Celius fast og åpner dørene til sin første heleide frisørsalong. Foto: Linda Vaeng Sæbbe (Nord24)

Gry hadde bare ett mål da hun startet

Hun hadde ett mål for øyet – å lage Nord-Norges kuleste frisørsalong. Og hun mener bestemt at hun har lykkes, skriver Nord24.

- Det er alltid målet å være best og gjøre det kuleste – og være mest trendy. Jeg mener å ha lykkes, slår Gry Hansen Celius fast og åpner dørene til sin første heleide frisørsalong.

Celius heter den nyåpnede salongen i Tromsø – den har fem ansatte per i dag - og de stylede lokalene hensetter deg til en teaterinspirert sort og glamorøs verden av en annen klasse enn Nord-Norge til vanlig opplever.

- Vi hadde en Wella-selger innom i går – en som reiser rundt i hele Norge og ser på salonger. Og han sa til meg: «Fy søren, Gry. Jeg har nå vært på noen salonger, men dette her er det kuleste jeg har sett». Jeg vet jo selv at det er blitt bra. Men det er jo veldig artig å få sånne tilbakemeldinger, legger hun til.

- Alle trenger en frisør

Gry Hansen Celius har i mange år vært en kjent og svært populær frisør i Tromsø. Hun har også vært deleier i andre salonger. Men dette er første gang hun sitter som eneaksjonær, daglig leder og styreleder.

Tross spådommer om nedgangstider og mindre forbruk til neste år – og nye frisørsalongen som stadig plopper opp. Hun syntes slett ikke det var en vanskelig beslutning å investere så mye penger og gå inn alene på eiersiden. I næringslivet bruker en ofte det forslitte utrykket: «En by kan ikke leve av å klippe håret på hverandre». Men Gry Celius mener kunnskapen om frisørbransjen ikke alltid er videre stor i slike kretser.

- Alle trenger en frisør. Vi merker for eksempel ikke noe til økonomiske svingninger i samfunnet. Håret vokser uansett. Både i gode og dårlige tider. Det er faktisk sant. Kundene kommer hele tiden.

- Hår er viktig for folk

- Sist gang det var økonomiske nedgangstider merket ikke vi noe til den. Håret er faktisk veldig viktig for folk, sier hun, men legger til at det kanskje ikke er rom for så mange nye salonger i Tromsø.

- Denne salongen her må ha kostet mye penger?

- Ja!

Men hvor mye vil hun ikke ut med.

- Når jeg gjør noe vil jeg ikke gjøre noe sånn halvveis på lavbudsjett. Da vil jeg ha det jeg liker. Ting her er spesiallaget – slik som speilene, disken. Mye blikkenslagerarbeid. Da blir det dyrt.

- Og massasje i rompa får vi også, utbryter en kunde som ligger tilbakelent i en masserende frisørstol ved en av vaskene.

- Det er for få gode frisører

Per i dag har salongen fem ansatte – men har ti arbeidsplasser. Rekrutteringen er ikke ferdig.

- Jeg er ikke fornøyd før vi er syv-åtte frisører her, sier hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

- Alle trenger en frisør. Vi merker for eksempel ikke noe til økonomiske svingninger i samfunnet. Håret vokser uansett. Både i gode og dårlige tider. Det er faktisk sant. Kundene kommer hele tiden.


Hun har ikke funnet tak i den komplette staben – og det kommer ikke av at det er mangel på frisører i nord.

- Det er ikke for lite frisører, men det er for få gode.

- Når du skal finne «den rette frisøren» – hva er det du ser etter da?

- At de passer inn sammen med oss andre som jobber her, at de er kreative og faglig dyktige. Men de må også ha det lille ekstra, sier Gry Celius.

- Det lille udefinerbare ekstra som hun søker – og om medfører nye faste kunder på listen.

Klipper selv for et par millioner

- Hvor stor omsetning kan en slik salong som dette ha med fem ansatte?

- Jeg klipper selv for mellom 2 og 2,5 millioner. Det er kanskje ikke så mange som er så produktiv som meg, men seks-syv millioner i året må vi klare med fem frisører, sier hun.

- En tenker sånn cirka en million i året per frisør da?

- Det er litt avhengig av om en er ny eller har vært en stund. Men litt i overkant av en million kroner bør de klare, mener frisørsalongeieren.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Disken kostet noen blikkenslagertimer, ja.


Tross lang fartstid og et kjent navn både i og utenfor Tromsø – Gry Celius vil ikke utvide virksomheten sin utenfor byen.

- Nei, det har jeg ikke tenkt å gjøre. Jeg synes det er så vanskelig å ha kontroll da – jeg føler jeg må være tilstede selv.

- Jeg vil selv stå på gulvet

Men hun har erfart at hun etter syvårssykluser går litt lei og må finne på noe nytt for å holde inspirasjonen. Så da gjør hun heller nye ting når hun trenger inspirasjon. Slik som å bestemme seg for å etablere Nord-Norges kuleste frisørsalong.

- Jeg elsker å være kreativ og stå på gulvet og klippe selv. Jeg føler meg egentlig ikke som en forretningskvinne. Jeg elsker jo jobben min. Jeg kunne ikke tenkt meg å bare administrert og drevet på med papirarbeid og alt sånn. Det er på gulvet jeg vil stå selv å klippe. Å være kreativ og gjøre noe nytt. Tror det er derfor jeg også klarer å holde på kundene over så mange år.

Inspirasjonen til interiøret i Celius har hun hentet fra en frisørsalong i London som heter Pimps & Pinups - også den preget av teaterspeil og sort murstein. Celius har også samarbeidet med interiørarkitekt Siv Pedersen i Tromsø.

Les flere saker fra Nord24!

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere