NA24.no

H&M er Europas toppmerke

Sist oppdatert:
Men norske merker sliter i konkurransen med de store.

Det er svensk dominans når Europas mest verdifulle kjedemerkevarer kåres. Torsdag var analysebyrået Interbrand ute med en liste over de 25 mest verdifulle merkenavnene.

NA24 Propaganda - Norges ledende medienettsted

Europas neste største kleskjede H&M tok topp-plassen, og slo dermed rivalene Zara og britiske Marks and Spencer.

Det svenske klesselskapets merkevare verdsettes til 103 milliarder kroner. Dette er godt over matkjeden Carrefour, hvis merkenavn verdsettes til 65,3 milliarder kroner.

H&M, Carrefour, Ikea og Tesco, som tar topp-plasseriongene, har alle store internasjonale operasjoner. Listen til Interbrand er kjemisk fri for norske merkevarer.

Ikea er fortsatt et sterkt merkevarenavn og havner på en god 3. plass på listen.
Ikea er fortsatt et sterkt merkevarenavn og havner på en god 3. plass på listen.

Europas topp kjedemerkevarer i 2008:

1. H&M

2. Carrefour

3 Ikea

4 Tesco

5 Marks & Spencer

Boots kom også høyt opp på listen.
Boots kom også høyt opp på listen.
6 Zara

7 Aldi

8 Boots

9 El Corte Inglés

10 Auchan

11 Asda

12 MediaMarkt

13 Lidl

Lidl legger ned i Norge, men kommer på 13. plass på listen.
Lidl legger ned i Norge, men kommer på 13. plass på listen.

14 Edeka

15 C&A

16 Sephora

17 The Body Shop

18 Argos

19 Mango

20 Sainsbury’s

21 Kaufland

22 Mercadona

23 FNAC

24 Rewe

25 Carphone Warehouse

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere