NA24.no

Hackere kan ta over flyspaken

Sist oppdatert:
Boeings nye 787 Dreamliner har en alvorlig sikkerhetsglipp.

787 Dreamliner er Boeings første flymodell på 13 år, og skal ut i trafikk i løpet av året. Flyet er det første i en ny generasjon fly bygget av karbonfibre. Det er lettere og sterkere enn aluminiumsflyene, og skal bruke 20 prosent mindre drivstoff.

Flyet har plass til mellom 210 og 330 passasjerer, og skal tilby passasjerene internettilkobling i lufta. Men denne surfing mellom skyene er langt fra uproblematisk.

Nå har amerikanske luftfartsmyndigheter slått alarm. Datanettverket om bord i det nye flyet gjør at passasjerer kan ta seg inn i flyets kontrollsystemer, og ta over flyet, mener U.S. Federal Aviation Administration (FAA), ifølge Wired.

Sikkerhetsrisikoen er helt ny for FAA, som har laget et eget dokument for å fokusere på denne nye utfordringen.

Surfe i skyene
Boeings system skal altså gi passasjerene mulighet til å surfe internett mens de er om bord. Men i en rapport fra FAA står det at systemet er tilknyttet flyets kontroll-, navigasjon- og kommunikasjonssystemer. Det er også koblet til systemet som kommuniserer lagerbeholdning av mat, vann, drivstoff etc. til bakkemannskapet.

Denne tilknytningen gjør det mulig for hackere å ta seg inn i flyets nettverk, og ta over styringa.

- Dette er alvorlig. Vi snakker ikke om en laptop her, men systemer som skal unngå at folk styrter i døden, sier sikkerhetsanalytiker Mark Loveless i Autonomic Networks, et selskap som har sett på muligheten for hacking av fly.

- Jeg håper virkelig de gjør dette riktig, sier han.

Boeing sier at selskapet er klar over problemet, og jobber nå med en ny løsning som snart er klar for testing.

Ordner problemet selv
I FAA-rapporten, som du kan lese her, står det at designen gir «nye typer av passasjerer muligheten til å knytte seg til tidligere isolerte datanettverk som opererer vitale systemer for sikker håndtering av flyet».

Boeings pressetalskvinne Lori Gunter sier til Wired at FAA-dokumentet er misvisende, og at nettverkene til passasjerene og mannskapet ikke er helt sammenkoblet.

- Det er steder der nettverkene møter hverandre, og det er andre steder hvor det ikke gjør det, sier hun. Hun ønsker ikke å si hvordan Boeing nå vil fysisk skille systemene til mannskap og passasjerer.

Hun sier at Boeing har vært i dialog med FAA om dette problemet lenge, og at selskapet kjente til FAAs planer om å lage dokumentet om den nye sikkerhetsrisikoen.

Loveless i Autonomic Networks er glad Boeing tar problemet alvorlig, men skulle helst sett at selskapet hadde latt et uhildet selskap analysere sikkerhetsrisikoen og komme med løsninger, fremfor å løse problemet helt på egen hånd.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere