NA24.no

(Privat)

Hadde du betalt denne boten på 900 kr?

Sist oppdatert:
- Jeg var ett minutt for tidlig ute med å validere kortet til NSB, sier Tore.

Forrige måned på vei til jobb oppdaget Tore Bjørnes at hans elektroniske månedskort på NSB gikk ut.

Som vanlig fornyet han dette med mobiltelefonen sin, og gikk bort til en validator for å registrere den nye måneden. Da denne lyste grønt, regnet Tore med at alt var i sin skjønneste orden.

Dagen etter var det kontroll på toget. Tore fikk beskjed om at reisekortet ikke var gyldig, og valget mellom en bot på 900 kroner eller å betale 700 kroner på stedet.

Ett minutt for tidlig
- Jeg skrev da en e-post til NSB hvor jeg påklaget gebyret, da jeg hadde kjøpt ny billett, jeg hadde validert det, og hadde på ingen måte prøvd å snike meg unna, sier en oppgitt Tore Bjørnes.

I svaret fra NSB viste de til at Tore hadde validert det nye kortet ett minutt før det gamle gikk ut, og at det ikke er mulig å validere ny periode før den gamle perioden hadde gått ut.

- Dette betyr i praksis at NSB kan forlange at jeg må stå å vente på neste tog, eller kjøpe enkeltbillett i tillegg, hevder Bjørnes

Fra NSB fikk han ingen unnskyldning, men en beskjed om at saken var ute av verden dersom han betalte et glemmegebyr på 60 kroner, forteller han.

Gir opp el-billetter
- Her har jeg altså som lovlydig kunde gjort alt etter boken, men gjort den tabben at jeg var ett minutt for tidlig, resultert for de fleste et gebyr på 700,-/900,- for ikke å ha gyldig billett. Kan de forlange at kunden må ta et senere tog for å ha gyldig billett, eller kjøpe enkeltbillett i tillegg? Hva med forsinkelser, må billetten være gyldig slik at man må ta høyde for forsinkelser? spør han.

Bjørnes er oppgitt over NSB, som ikke oppdaget feilen på stedet og så mellom fingrene, ettersom det kun handlet om 60 sekunder. Han har nå bestemt seg for å gi opp de elektroniske billettene

- Jeg går i hvert fall tilbake til papirbillett, til de får et system som fungerer tilfredsstillende, sier han.

Nettavisen har vært i kontakt med NSB, som sier de ikke har mulighet til å kommentere saken på nåværende tidspunkt.

MEST LEST PÅ NETTAVISEN:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere