NA24.no

BEKYMRET: Halvor Schinnes har kjempet mot selskapet Uno Life i mange måneder. De vil at han skal betale for en pakke han aldri har bestilt.
BEKYMRET: Halvor Schinnes har kjempet mot selskapet Uno Life i mange måneder. De vil at han skal betale for en pakke han aldri har bestilt. Foto: Tore Sandberg (Drammens Tidende)

Halvor fikk tilsendt helsekost og inkassokrav uten å ha bestilt noe

Sist oppdatert:
Halvor Schinnes er ikke alene. Bare i juni fikk Forbrukerombudet 186 klager på drammensfirmaet Uno Life.

(DT.no): I april ble 19 år gamle Halvor Schinnes oppringt av selskapet Uno Life. De fortalte at han var én av 52 som kunne vinne ett års gratis bensinforbruk. Nå ville de sende ham et helsekostprodukt i gave, mot at han selv betalte porto.

Pakken kom med et inkassovarsel, til tross for at dette var den første regningen Halvor fikk. Halvors far betalte regningen i håp om at saken nå ville være ute av verden.

Rett etter telefonsamtalen fikk Halvor en mail om at han nå kunne få tilsendt helsekost hver måned, men at han enkelt kunne avbestille abonnementet. Det gjorde han samme dag.

Likevel tok det ikke lang tid før Halvor fikk en regning i posten for neste pakke. Halvor ringte Uno Life og minne om at abonnementet var avsluttet.

– De sa de ikke hadde registrert oppsigelsen, og at jeg derfor måtte betale for pakken, sier Halvor, som deretter har kontaktet Uno Life flere ganger, både over telefon og mail.

De står fast på at han må betale regningen på nesten 800 kroner, til tross for at Halvor kan bevise at han avbestilte abonnementet i tide.

– Jeg nekter å betale, sier 19-åringen bestemt.

LES OGSÅ: «TV-reparatører» tappet kontoer til eldre menn

Samme historie

Lindbjørg Bahgat fra Drammen har en historie veldig lik Halvors. Hun ble oppringt av Uno Life 3. juni. Det som startet som et tilbud om en gavepakke til portopris endte i regninger på nesten 1.600 kroner – på varer hun aldri har bestilt.

Akkurat som Halvor fikk Lindbjørg en melding om at hun når som helst kunne avbestille abonnementet, noe hun gjorde like etter at hun fikk fakturaen for pakken. Uno Life svarte at de ikke fant mobilnummeret hennes i systemet og at oppsigelsen derfor ikke var registrert.

Dette til tross for at de ved flere anledninger hadde kontaktet henne på mobil.

Lindbjørg måtte derfor sende en ny oppsigelse, nå med mobilnummeret de etterspurte. Hun fikk bekreftelse på at denne var registrert mandag 14. juli. Dagen etter mottok hun to fakturaer på 730 kroner.

– Jeg fikk melding om at jeg måtte betale fordi pakkene ble sendt ut før oppsigelsen ble bekreftet. Men det er vel ikke min feil at de ikke fant den? Jeg sa jo opp den 23. juni, fortviler hun.

LES OGSÅ: Eldre ektepar fralurt 180.000 kroner

Skiftet navn

Uno Life ligger nå på 11. plass over de selskapene Forbrukerrådet fikk fleste henvendelser om i første halvår av 2014.

På fjerdeplass ligger nettfirmaet Mediplaster, som selger plaster for blant annet økt sexlyst og vektreduksjon. Mediplaster er eid av Duck Media.

Forbrukerrådet forteller nå at det er de samme personene som står bak både Duck Media og Uno Life.

Drammens Tidende har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med daglig leder av Uno Life, Stian Trogstad, men samtalene går rett til telefonsvarer. Han har ikke respondert på noen av våre beskjeder.

Tok kontakt

Søndag kveld tar imidlertid daglig leder Stian Trogstad kontakt med Drammens Tidende, og ønsker å kommentere saken.

Han hevder at ingen får tilsendt pakker fra firmaet uten å ha takket ja på SMS.

– Alle kunder av UNO Life har svart bekreftende på SMS før abonnement blir registrert. SMSen er formulert slik: "Takk for din bestilling av BLÅ Omega 3 og LETT Vektkontroll fra UNO Life. Svar JA på denne sms for å bekrefte bestillingen. Du betaler kun kr 79,- for prøvepakken. Videre vil du få tilsendt 2 nye pakker annenhver måned, abonnementet koster kr 349,- pr mnd pr produkt. Abonnementet har ingen bindingstid og du kan når som helst si opp til kundeservice@unolife.no, skriver Trogstad i en epost.

Ifølge Trogstad har også Forbrukerombudet fått svar på sitt brev til Uno Life (se undersak).

– Det står også at Forbrukerombudet venter svar fra UNO Life. Ombudet har fått svar på sin henvendelse til oss og vi har dokumentert de tingene ombudet har spurt om, skriver han.

– Ikke betal!

Du er helt trygg hvis du kan bevise at du har avsluttet abonnementet, sier Forbrukerrådet.

Som kunde er man alltid beskyttet av angreloven. Den gir 14 dagers returrett fra den dagen man mottar varen. Det er strenge krav til informasjon om angrerett.

Er opplysningene for dårlige, vil angreretten kunne bli utvidet til inntil ett år og fjorten dager.

I tilfeller der man mottar produkter man aldri har bestilt, er man trygg så lenge man ikke betaler regningen.

– Du må aldri betale for noe du ikke har bestilt. Skriv i stedet et klagebrev til selskapet, råder kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Enkelte kunder blir så stresset av meldinger om inkassokrav at de bare betaler, selv om de aldri har bestilt varen.

– Det er akkurat dette firmaer som Uno Life vil oppnå. Hvis regningen går til inkasso, må du opplyse om at du har sendt inn klage. Selskapet må da gå til forliksrådet for å få pengene sine, og det gjør de bare hvis de kan bevise at det er inngått en avtale, beroliger Halsos.

Mange kunder har også henvendt seg til Forbrukerombudet, som igjen har sendt brev til Uno Life der de har etterspurt dokumentasjon på at de har opptrådt i samsvar med loven.

Forbrukerombudet venter nå på svar fra Uno Life.

Les flere saker i Drammens Tidende her.


Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere