NA24.no

BLOMSTER: Mange har lagt hengt opp roser på sperringene inn til Regjeringskvartalet.
BLOMSTER: Mange har lagt hengt opp roser på sperringene inn til Regjeringskvartalet. Foto: Gunnar Stavrum (MEDIEHUSET NETTAVISEN)

Handelen stupte etter 22. juli

Sist oppdatert:
Kjøpesentersommeren var i vekst, helt til det smalt. «Ingen» ville handle etter 22. juli.

NA24 har snakket med alle de viktigste aktørene i kjøpesenternæringen. De fleste sier det samme om sommeren vi snart har lagt bak oss:

Omsetningen økte sammenlignet med i fjor, helt til Norge ble rammet av terror 22. juli.

14 prosent ned
- Uken etter terroranslaget hadde vi en nedgang på 14 prosent sammnlignet med samme uke året før, sier Sigbjørn Hoem, country manager i Steen & Strøm Norge AS.

Han bestyrer 17 kjøpesentre, de aller fleste lokalisert langt fra Oslo og terroren. Kjøpelysten gikk altså ned i hele landet etter bombingen av regjeringskvartalet og massedrapene på Utøya. 

Bare én ungikk minus
Resultatene fra Amfi, Sektor og Olav Thon viser det samme: Full fart i handelen i juni og juli - inntill den 22. i sistnevnte måned.

Det var bare Sektor som noterte en bedre samlet juli enn i fjor, men med minimal margin.

Her er tallene sentereierne og -drifterne går ut med overfor NA24:

* Steen & Strøm Norge hadde + 5,2 % i juni og - 1 prosent i juli.
* Olav Thon Gruppen hadde + 3,4 % i juni, og - 0,9 % i juli.
* Sektor Eiendomsutvikling + 0,3 i juli.
* Amfi Drift: 0 prosent totalt i juni og juli.

Til sammen eier eller drifter de fire aktørene 125 kjøpesentre. 

Flere kjøpesentre - særlig de i Oslo - holdt stengt i dagene etter terrorangrepet. 

- Holdt seg hjemme
- Nedgangen i juli kan nok forklares med 22.7. De tre første ukene i juli var bra handelsmessig, men siste uka ødela for måneden, sier Tron Harald Bjerke, direktør i eiendomsdivisjonen i Olav Thon Gruppen til NA24. 

- Våre sentre over hele landet opplevde at folk holdt seg mye hjemme både fredag, lørdag og mandag, sier administrerende direktør Eirik Thrygg i Sektor.

Tallene for hele året viser at vi handler mer enn i fjor: Olav Thon og Sektor har en samlet omsetningsvekst så langt i år på 3 prosent, mens Amfi ligger på 2 prosent.

Steen & Strøms tilsvarende tall er ikke tilgjengelige, men Hoem sier en fin indikator er ledig areale - altså butikker på kjøpesentrene som står tomme. Det tallet er 1 prosent, og det omtales som «veldig bra».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere