NA24.no

Foto: Faksimile Fædrelandsvennen

Har du sett en frekkere annonse?

Sist oppdatert:
- Dette er livsfarlig.

«1000 kr mnd til den som kan være kausjonist for ca 3,2mill i 6-8 år. Da vi ikke har familie trenger vi kausjonist for å samle lån. Vi fristiller ca 16.000 kr pr .mnd. Sikre betalere og lettjente penger for deg. 12mnd x 8 år = 96.000. Bill.mrk. 1200».

Denne merkverdige annonsen sto på trykk i tirsdagens utgave av Fædrelandsvennen.

Luksusfellens Hallgeir Kvadsheim blir oppgitt når han får opplest annonseteksten av Nettavisen.

- 96.000 kroner er småpenger i forhold til den risikoen du tar. Det er en stor risiko å være kausjonist for din nærmeste familie, og dette gjelder personer du ikke kjenner, sier Luksusfellens Hallgeir Kvadsheim.

Luksusfellen-kollega Magne Gundersen advarer også sterkt mot annonsen.

- Dette er livsfarlig, konstaterer han overfor Nettavisen.

Høy risiko
Kvadsheim poengterer at 3,2 millioner i dette tilfellet går til å betale gammel gjeld, og at lånetakeren ikke nødvendivis vil ha verdier som kan selges for å dekke inn 3,2 millioner kroner hvis lånet skulle misligholdes.

- Hvis personen ikke betaler renter og avdrag en måned så går banken på deg. I verste fall må du betale ut hele lånet. Da vil du kunne ha et regresskrav mot lånetageren, men det er ikke sikkert at det er noe penger å hente der, sier Kvadsheim.

Leserreaksjoner
Nettavisen la annonsen ut på vår Facebook-side, og der har det ikke manglet på reaksjoner.

«Har alt for mye erfaring fra jobb innen inkasso til å gå på den der», skriver en av leserne.

«Viser litt hvor desperat boligmarkedet er blitt», skriver en annen.

«Er nordmenn lette å lure» er også et spørsmål som går igjen.

Kvadsheim sier at de i har hatt kausjonister i Luksusfellen noen ganger, men at det i all hovedsak har vært mor eller far som stiller kausjon for barna.

- De har gjort mye dumt
Magne Gundersen peker på annonseteksten som sier at «Vi fristiller ca 16.000 kr pr .mnd.»:

- Jeg tolker det slik at de vil få 16.000 ekstra i måneden hvis de refinansierer lånet og får lavere rente. Det forteller meg at dette en noen som har klart å skaffe seg mye lån til skyhøy rente tidligere, og så tror de at de nå skal refinansiere lånet og være sikre betalere fremover. Nei, her må man holde seg langt unna, konstaterer Gundersen, og legger til:

- Men det er sikkert noen som kan gå på den annonsen også. Nordmenn sender jo penger til Nigeria, så det er sikkert noe som tror at «her er det bare å signere noen papirer så tjener jeg 1000 kroner måneden».

Flere oppsiktsvekkende annonser
Dette er imidlertid ikke første gang en annonse vekker oppsikt.

I 2007 publiserte Bergens Tidene en annonse der man kunne lese «Gunvor Borge Olsen er årets heldigste vestlending». Problemet var bare at Gunvor Borge Olsen hadde vært død i to år.

Samme år skapte også likkiste-firmaet Cofanifunebri reaksjoner med sine kistekolleksjoner illustrert av lettkledde damer.

Den argentinske rettsdommeren Ernesto Botto fikk også merke annonsenes makt i 2003, da hans telefonnummer ble oppgitt i en annonsen som reklamerte for sex-selgende Edith.

Også i sportens verden dukker det stadig opp oppsiktsvekkende annonser, og det er ikke uvanlig at upopulære fotballspillere blir lagt ut «for salg» på nettsteder som Finn.no og lignende.

La ut sportsprofil for salgs
Det samme skjer også i hockeyens verden. I 2003 viste en Stjernen-tilhenger sin misnøye med klubbens kanadiske back Dale Jago. Han la ut en heller ondsinnet nett-annonse, med tittelen «Råtten ishockey-back selges BILLIG!» og teksten:

"Varens tilstand er dog i råtten forfatning, og driftskostnadene skyhøye i forhold til ytelse. Forvent ikke mye av produktet, bortsett fra livsfarlige tversover-pasninger i egen sone. Derfor ingen minstepris!».

I 2010 ble det oppstyr da en eiendomsmegler la ut kundens pupper på nett.

Mot slutten av 2012 fikk vi også se verdien i annonser, da en ensom enke spurte om selskap på julaften.

«Ensom enke uten familie ønsker noen å være sammen med på julaften. Betaler godt. Bm. 1139» kunne man lese.

Hun fikk til slutt drøssevis av tilbud og fikk en flott julefeiring.

Oppdager du en morsom, merkelig eller oppsiktsvekkende annonse? Tips Nettavisen på vaktsjefer@nettavisen.no.

P.S: Fædrelandsvennens annonseavdeling hadde dratt hjem for kvelden, og besvarte ikke Nettavisens henvendelse tirsdag kveld.

LES FLERE SAKER:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere