RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
TAR EN SPANSK EN: Geir Wilhelm Wold, administrerende direktør i Vesteraalens, med fiskeboller på spansk.
TAR EN SPANSK EN: Geir Wilhelm Wold, administrerende direktør i Vesteraalens, med fiskeboller på spansk. Foto: Rune Endresen (Nord24)

Har ikke solgt flere fiskeboller siden 80-tallet

Sist oppdatert:
Økt interesse for hermetisert fisk fra Vesterålen.

Det har skjedd en ørliten, men synlig forandring for Vesteraalens fiskeboller. Boksene er de samme ikoniske, hvite og grønne. Men èn bokstav er borte, skriver Nord24.

- «Å-en» var med fra 1930-tallet til 2009. Men Vesteraalens fiskeboller med dobbelt «aa» er det opprinnelige. Vi ønsket å ha den originale skrivemåten samt at det er tilpasset internasjonalt språk, sier administrerende direktør Geir Wilhelm Wold.

1,2 millioner bokser (!)

Det ble mange og lange diskusjoner før bokstavbyttet. Man rører ikke ved en etablert merkevare gjennom 102 år - uten å være sikker på at man gjør det rette.

Men selv om det sammenfaller i tid er nok ikke «bokstavtrikset» forklaringen den formidable veksten i salget av fiskeboller som Vesteraalens nå opplever.

Fra 2011 til 2012 økte salget med 15 prosent. Fra 2012-2013 økte det med ytterligere 24 prosent. Og hittil i år har veksten bare fortsatt. Totalt er det snakk om intet mindre enn 1,2 millioner bokser med fiskeboller.

- Vi har ikke solgt så mye fiskeboller siden glansdagene på 1980-tallet. Vi er suveren markedsleder, sier han, og legger til:

Fakta: Fakta om Vesteraalens

Klikk for å åpne faktaboksen
 

* Vesteraalens historie går tilbake til den 19. april 1912, da AS Vesteraalens Hermetikfabrik ble stiftet på Sortland i Vesterålen.

* Det var den lokale gårdeier Georg Ellingsen som sto bak og han var også hovedeier i starten.

* Som følge av sin lokalisering med god tilgang på fersk fisk, fikk selskapet snart godt renommé for sin fiskehermetikk.

* Vesteraalens er i dag mest kjent for den ikoniske grønne boksen med Vesteraalens Fiskeboller og regnes som en «Nasjonalskatt», med fast innslag på middagsbordet til nordmenn i over 100 år.

- Vi har heller ikke gjort noe som helst for å markedsføre. Vi har til og med vært på etterskudd med levering fem av de siste seks siste månedene i 2013.

Helsebølge

Wold ser vekst fremover også - både for fiskeboller og fiskeolje. I år ser totalomsetningen ut til å havne på rundt 50 millioner kroner, mot 35 millioner kroner året før.

- Det er en bølge med tradisjonell mat og helsekost. Det stemmer med tiden vi er i, selv om fiskebollene er 102 år.

Hull i bakken

Wolds kontor er opp en trapp, forbi produksjonen, og innerst i en gang. Selv har han utsikt mot havet og fiskeressursene, men bak de store kontorvinduene er et svært hull i bakken. Det vitner om store fremtidsplaner, selv om det har stått urørt noen år:

- Det er snakk om investeringer i utvidede produksjonslokaler for et par hundre millioner kroner. Det skal gjøres i etapper. Vi har ingen hast.

Les flere saker fra Nord24

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere