NA24.no

Foto: Marius Antonsen (Nettavisen)

«Harry» koster Norge 10.000 arbeidsplasser

Sist oppdatert:
- Feilslått landbrukspolitikk, dårlig konkurranse og høye avgifter har skylden.

Nordmenn grensehandlet for hele 11,5 milliarder kroner i 2011. Det er en økning på 9 prosent fra 2010, ifølge SSB.

Totalt tok nordmenn 7,1 millioner dagsturer til utlandet for å handle.

Dette skal koste nordmenn minst 10.000 arbeidsplasser, ifølge Virke.

- En så stor økning i grensehandelen går ut over ganske mange arbeidsplasser i landbruks-, næringsmiddel og dagligvarenæringen - totalt sett rundt 10.000 arbeidsplasser, sier Jarle Hammerstad, direktør for myndighetskontakt i Virke til NA24..

Feilslått politikk
Organisasjonen peker på landbruks- og avgiftspolitikken i Norge som årsak til den høye grensehandelen.

- En grensehandel på 11,5 milliarder kroner har store konsekvenser for handelen, leverandørene og landbruket. Norske arbeidsplasser forsvinner på grunn av feilslått landbruks- og avgiftspolitikk, sier Thomas Angell, direktør i Virke Handel, i en pressemelding.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK!

- Det er både et spørsmål om å effektivisere produksjonen og forbedre konkurransen i næringene, utdyper Jarle Hammerstad til NA24.

- Men reiser ikke folk til Sverige for å handle rett og slett fordi det er så dyrt i butikkene i Norge?

- Det gjelder særlig kjøtt- og meieriprodukter. Det er feilslått landbrukspolitikk, dårlig konkurranse og høye avgifter som er forklaringen på de høye prisene, sier Hammerstad.

- Smørmangelen har sin del av skylden
Direktør for myndighetskontakt i Virke tror også julestriden skal ha sin del av skylden for den økte grensehandelen.

- Det er nærliggende å tro at desemberhandelen var spesielt høy i år. I tillegg må smørmangelen ha sin del av skylden. Det ble nok sånn at folk fylte opp handlevognen da de var i Sverige for å kjøpe smør, forklarer Jarle Hammerstad.

Virke-mannen trekker fram noen elementer for å forbedre dagens situasjon.

- Det er både et spørsmål om å effektivisere produksjonen og om å forbedre konkurransen, forklarer Hammerstad.

- Vi mener man også må se på markedsregulatorrollen, som Nortura har for kjøtt og Tine har for melk. Tine bommet jo på smør i fjor. I tillegg ser vi at man ikke er konkurransedyktige når det så mange som handler over grensen, legger direktøren til.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere