RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Håver inn på tax-free

Sist oppdatert:
Overskuddet for Gardermoen tar av.

Norges hovedflyplass leverer svært pene tall for 2007. Resultatet før skatt endte på hele 1,045 milliarder kroner i 2007, opp fra 896 millioner kroner fra året før.

NA24 - din næringslivsavis

Driftsinntektene økte også kraftig i 2007 til 3,364 milliarder kroner, opp fra 3,123 milliarder i 2006. Det er leieinntektene som økte mest.

Kraftig passasjervekst
Gardermoen hadde en passasjervekst på 7,8 prosent i 2007, og det var ruteflyginger til utlandet som økte mest med 9,4 prosent. Totalt reiste over 19 millioner passasjerer over Gardermoen i 2007, og flyplassen er nå bare bak Kastrup blant de store lufthavnene i Norden målt i antall passasjerer.

Ifølge årsberetningen gikk inntektene direkte fra flytrafikken ned med åtte millioner kroner fra 2006 til 2007. Men dette blir mer enn kompensert av inntektene fra butikkutleie, parkering, og ikke minst tax free-salg.

Tredoblet tax free
- Tax free-inntektene er nesten tredoblet siden 2004 på grunn av dutyfree på ankomst, sterk trafikkvekst og en operatør som i samarbeid med OSL har utviklet butikkene og salg per passasjer i positiv retning, skriver styret i årsberetningen.

Informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn Gardermoen vil ikke ut med hvor store inntektene er fra tax free-salget.

Inntektene fra serveringsstedene i terminalen har også hatt en pen utvikling for selskapet, med en vekst på 20 prosent de siste fem år.

Melkeku
Gardermoen har hatt en passasjervekst på over én million passasjerer i året de siste fire årene, og flyplassen er nå blitt en skikkelig melkeku for staten gjennom eierselskapet Avinor (tidligere Luftfartsverket). Dette brukes til å finansiere flyplasser i Distrikts-Norge.

Ikke bare betalte flyplassen 226 millioner kroner i festeavgift til Avinor. Hele overskuddet etter skatt på 752 millioner kroner blir i tillegg avgitt som konsernbidrag til eierselskapet. Gardermoen spytter faktisk inn tre millioner kroner ekstra, slik at konsernbidraget lander på 756 millioner kroner.

- Forslag til konsernbidrag har sin bakgrunn i skattemessig underskudd i Avinor AS, samt finansiell samordning i konsernet. I henhold til stortingsmelding nummer 15 fremgår det at konsernet finansielt sett er en enhet som skal finansiere den totale lufthavnstrukturen, i tillegg til utbyttekravene fra Avinors eier, Samferdselsdepartementet, skriver styret i årsberetningen.

Må utvide
Som følge av den store passasjerveksten er det vedtatt en terminalutvidelse kalt Terminal 2. Arbeidet er planlagt startet i 2009 og skal stå ferdig våren 2012.

De fire største rutene fra Gardermoen i 2007 var Bergen med 1,64 millioner passasjerer, Trondheim med 1,63 millioner passasjerer, København med 1,33 millioner og Stavanger med 1,30 millioner passasjerer.

SAS er den største kunden og hadde 52,7 prosent av passasjerene, Norwegian kommer på andre plass med 24,8 prosent mens Sterling hadde 3,4 prosent.

Det lyktes ikke NA24 å få en kommentar fra styreleder Sverre Quale tirsdag.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere