NA24.no

Foto: Thorberg, Erik (SCANPIX)

Her bor landets minst kravstore

Sist oppdatert:
Eller er det de mest bevisste?

Fersk statistikk fra Forbrukerrådet viser hvilke kunder som står mest, og minst, på krava i forbindelse med vanlige forbrukerkjøp.

Forbrukerrådets tall, som er basert på kontakt mellom forbrukere og Forbrukerrådets ti regionkontorer, viser at telemarkingene er mest kravstore, mens forbrukerne i Sogn og Fjordane sjelden uttrykker misnøye.

Telemarkingene sier mest i fra
I 2012 fikk Forbrukerrådet flere enn 100.000 henvendelser. Og for aller første gang har Forbrukerrådet sett nærmere på hvor i landet vi har de mest bevisste forbrukerne. Da viser det seg altså at det er telemarkingene som sterkest føler for å si ifra.

- Telemarkingene kaprer førsteplassen, så der har butikkene noe å bryne seg på, advarer direktøren for forbrukerservice i Fobrukerrådet Ingeborg Flønes med et smil. - Og det er bra! Hvis ikke selgerne får tilbakemeldinger kan de ikke forbedre seg. I tillegg er det dyrt for forbrukeren å måtte kjøpe nytt istedenfor å reklamere. Og i det regnskapet må vi ta med at vi da sparer miljøet også, påpeker Flønes.

Her bor de minst kravstore - eller mest bevisste
Beregningene av forbrukerbevissthet er gjort ut fra henvendelser i forhold til innbyggertall de tre siste årene, og det er store forskjeller mellom fylkene, forteller Flønes.

- Telemarkingene får faktisk hjelp fra Forbrukerrådet nesten dobbelt så ofte som forbrukerne i Sogn og Fjordane. Årsaken kjenner vi derimot ikke. Det er jo ikke sikkert at de finner seg i mer. Det kan like gjerne være at de er så bevisste når de handler, at de sjeldnere får dårlig vare. Men de er hjertelig velkommen til å kontakte oss oftere, inviterer hun.

Mest kravstore i Grenland
På kommunenivå ser vi at Grenlandsregionen er aller mest kravstore i forhold til antall klager til Forbrukerrådet. Skien er på førsteplass. Så følger Tromsø på andreplass og Porsgrunn på tredje.

Mens forbrukerne i skogsbrukskommuner i utkanten sjelden roper opp, og aller minst hører vi fra Lierne i Nord-Trøndelag. I Skien sier de i fra sju ganger så ofte som i Lierne.

Videre ser Forbrukerrådet at forbrukerne er svært aktive i de ti byene de selv har regionkontorer. De ligger i Tromsø, Bodø, Trondheim, Bergen, Stavanger, Gjøvik, Sarpsborg, Oslo, Skien, og Kristiansand.

Bilen irriterer mest
Når vi ser på årsaken til at folk kontakter Forbrukerrådet, er det bilen som topper statistikken. Og det er kanskje ikke så rart, påpeker Ingeborg Flønes.

- En bil er komplisert, og kan ha mange slags usynlige feil. Da er det viktig at bransjen tar sitt ansvar som profesjonell aktør. Så er det viktig at vi er på vakt når vi kjøper av en annen privatperson. Og det gjør vi i over 30 prosent av bilkjøpene.

Flønes ber oss holde hodet kaldt selv om drømmebilen dukker opp i en fristende annonse på nett. - Du må for all del ikke betale for bilen uten at du har fått den grundig undersøkt. Og bruk Forbrukerrådets kontrakt, oppfordrer hun.

Husleie på andreplass
Ser vi videre på statistikken over hva folk kontakter Forbrukerrådet om, ser vi at husleie er på andreplass.

- Årsaken er ofte misforståelser, opplyser direktøren. Hun trekker igjen frem Forbrukerrådets kontrakt for at begge parter skal vite hvilke regler som gjelder.

Forbrukerrådet får ellers færre henvendelser om strøm, forsikring, spillkonsoller og foto. Mens legemidler, kosmetikk, mattrygghet og hotell stiger.

Om henvendelsene
Antallet er stabilt. I 2012 fikk Forbrukerrådet 100.819 henvendelser. Det er ned 2,1 % fra de 102.934 i 2011, men opp 0,9% fra 99.903 i 2010.

Drøyt 40 prosent tar kontakt fordi de er misfornøyde med noe de har kjøpt, og like mange fordi de skal kjøpe noe. Nær 20 prosent spør om rettigheter uten at det er knyttet til et bestemt kjøp.

Omlag 70 prosent av henvendelsene kom til forbrukertelefonen 03737. Her ser vi en tiltagende nedgang, og en mulig årsak er Forbrukerrådets nye nettsider, som gjør det lettere for forbrukeren å finne svar selv. Drøyt 20 prosent skrev til hjelp@forbrukerradet.no. Andre henvendelser kom i sosiale medier eller ved oppmøte på Forbrukerrådets ti regionkontorer.

Antall firamer som henvendelsene realterer seg til er 13.000.

- Vi ser at antallet firmaer stiger, men at de fleste har få henvendelser. Samtidig er det færre firmaer vi har svært mange henvendelser om.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere