NA24.no

Danskene er kjent for å ha et liberalt forhold til alkohol. Men akkurat her ser nordmenn ut til å ha lavere terskel for å ta seg en drink.
Danskene er kjent for å ha et liberalt forhold til alkohol. Men akkurat her ser nordmenn ut til å ha lavere terskel for å ta seg en drink. Foto: COLOURBOX

Her drikker vi danskene under klappbordet

- Det er ingen tvil om at nordmenn handler mye mer.

I et marked der kampen om flypassasjerene er tøff, satser flyselskapene i stadig større grad på å tjene penger på andre ting enn billettsalg.

Som Nettavisen NA24 nylig fortalte, har både Ryanair og Norwegian økt sine inntekter på salg av varer til passasjerene de siste årene. 

Men det er ikke alle som handler like mye. Kabinansatte Nettavisen NA24 har snakket med i både SAS og Norwegian forteller at de merker en klar forskjell på hvor løst pengene sitter hos nordmenn, svensker og dansker. 

Pengene sitter løst hos nordmenn som flyr med selskapet til Bjørn Kjos (bildet). Vi bruker langt mer enn både svensker og dansker, ifølge Norwegians informasjonssjef (Arkivfoto fra 2006).


Kjøper tre ganger så mye ...

Informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, bekrefter inntrykket av at pengene sitter langt løsere hos nordmenn enn hos våre skandinaviske naboer. 

- Det er ingen tvil om at nordmenn handler mye mer når de er ute og flyr enn svensker og dansker, sier Sandaker-Nielsen.

I SAS ser de også klare trender når det gjelder kjøpevanene våre på fly. 

- Ser vi på rutefly til og fra Europa så kjøper nordmenn betydelig mer enn både svensker og dansker, sier Knut Morten Johansen, som er informasjonssjef i selskapet.

Han forteller at nordmenn handler for 50 prosent mer enn svenskene, og hele 150 prosent mer enn danskene.

- Det er flere nordmenn i antall som kjøper, og hver nordmann kjøper flere ulike typer varer, av vår Cafè og Cloud Shop om bord. 

og drikker mer enn danskene

En av varegruppene det går mye av på flyvninger er alkohol, og her er det også klare tendenser.

- Nordmenn utmerker seg også gjennom at de nyter mer vin og drinker om bord sammenlignet med skandinaviske naboer, sier Johansen.

Det er altså danskene som, kanskje noe overraskende, er mest beskjedne med alkoholinntaket om bord. Svenskene er mer like oss nordmenn når det gjelder handle- og drikkevaner.

- På charter kjøper nordmenn og svensker betydelig mer enn dansker. Reisene er litt lengre, og så er det nok en klar tendens av at nordmenn og svensker kjøper mer alkohol enn dansker.


Glade i å fly-handle

På de kortere reisene er det likevel ikke slik at nordmenn utmerker seg noe spesielt.

- På norsk innenriks, og reiser i Skandinavia med norske destinasjoner involvert, så er faktisk kjøpsmønsteret det samme som for reiser i hele Skandinavia for øvrig, forteller Johansen.

- Dette kan nok bero på at flygningene, spesielt i Sør-Norge, er ganske korte og det blir relativt lite tid til salg om bord, sammenlignet med flygninger hvor man oppholder seg lengre tid i kabinen, antar han.

Han understreker at de reisende setter stor pris på å kunne handle i forbindelse med flyreisen, og at mange gleder seg over tilbud de ellers ikke ville fått. Han legger ikke skjul på at dette er en god inntektskilde for selskapet.

Norwegian, som også tjener svært godt på om bord-salg, opplever det samme.

- Det er viktig at de reisende får en hyggelig opplevelse om bord og mange setter pris på å kjøpe noe å spise og drikke når de er ute og reiser, sier informasjonssjef Sandaker-Nielsen.




Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere