NA24.no

(Scanpix/Montasje)

Her er Davy Wathnes hevn i reklamekrigen

Sist oppdatert:
Kjendisene krangler om TV 2s OL-reklame, men nå har Davy Wathne fått nok.

OSLO (Nettavisen): - Jeg vil ikke si noen ting, sier TV 2-profilen Davy Wathne etter å ha levert en engasjert redegjørelse for hvorfor han kastet seg inn i reklamedebatten.

Han lar Nettavisen forstå at han er oppgitt over debatten og mener det nå bør være kjent for folk at TV 2 er reklamefinansiert - vel 20 år etter oppstarten.

Men Wathne har altså ingen kommentarer til saken og sier det han har gitt uttrykk for på Twitter og Facebook bare er «private hjertesukk».

Han henviser til TV 2-sjefene og kanalens informasjonsavdeling for ytterligere kommentarer.

Hevder å ha blokkert 17.000
TV 2-profilen hevder på sosiale medier at han har blokkert 17.000 følgere som angriper TV 2s reklamepauser.

På direkte spørsmål fra Nettavisen om han virkelig har blokkert alle disse, svarer Wathne benektende.

TV 2-profilen vil ikke gi noen kommenterer om reklamedebatten og gir uttrykk for at han nå setter strek for debatten for sin del også på sosiale medier. Mandag formiddag var han travel med å forberede dekningen av skiskyting menn med jaktstart klokka 16.

Følg Sotsji-OL direkte på Nettavisen her

Klagestorm om reklame
Det kom advarsler på forhånd, men reaksjonene lot ikke vente på seg etter TV 2s OL-sendinger i helgen: Sosiale medier nærmest flyter over av seere som klager på hyppige reklameavbrekk under konkurransene.

Blant annet er det nå laget en egen «folkeaksjon» for å få sendingene over på NRK, som i skivende stund har fått over 73.000 medlemmer på Facebook.

Følgende melding har blitt delt av over 600 personer på Twitter.

PR-guru og partner i First House mener at reklamereglene ikke burde vært endret før OL.

Kjendiser i ordkrig

Rekasjonene har etter hvert utartet seg til å bli den reneste kjendiskranglingen, og TV 2s sportsanker og reporter Davy Wathne har satt seg selv i sentrum av debatten med over 100 meldinger på et døgn. Søndag meldte han først at han hadde blokkert 12.000 personer som klaget over reklame under TV-sendingene - både på Facebook og Twitter - før han senere meldte at han hadde utvidet det blokkerte grunnlaget til nær 17.000 mennesker.

Wathne har over 71.000 følgere på Twitter og har dermed noe å ta av.

«Da har jeg ryddet opp i vennelisten og luket bort alle dem som klager over at en reklamefinansiert tv-kanal sender reklame. Det er jo like idiotisk som et sykehus skulle få folk friske! God bedring og takk for følget!» meldte TV 2-veteranen på Facebook.

Wathne har på sosiale medier de siste dagene gått inn inn i en diskusjon med en rekke personer som klager over reklamen, eller ønsker at NRK skal overta sendingene.

«Jesus Christ. Bestemmer handelsmannen din hvem som får kjøpe melk og hvem som ikke får frukt?» skriver Wathne til Arne Hole.

- Hører du singlingen?
Men det er ikke bare «vanlige» seere som klager. Hallvard Flatland, som nærmest er pioneren i reklamefinansiert TV her i landet, mener også TV 2 har gått over streken.

Tidligere har Davy inngått i en krangling med Marie Simonsen i Dagbladet.

Også Ingeborg Moræus Hanssen, tidligere kinosjef i Oslo, mener også at TV 2 har gått for langt.

Tar selvkritikk likevel

Men selv om Davy har gått i Twitter-krigen i helga, mener nå både TV 2 og Telenor at det har vært uheldige konsekvenser i helgens sendinger - spesielt etter fadesen rundt medaljen i slopestyle.

- Vi ser at noen lar seg irritere over at det er for mye reklame. Det må vi ta inn over oss. Vi ønsker absolutt ikke å støte noen med reklamen vår, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor til DN.

Her er Telenor-reklamen som har blitt vist mye i helgen:

Les også: TV 2 tar selvkritikk for reklameblemme

Møter også forståelse

Men det er ikke alle som raser. Flere ser ut til å mene at det at TV 2 nå har sendingene, gjør at NRK-lisensen holdes nede. Til og med Statens vegvesene har retweetet følgende melding:

Nettavisen-blogger Lasse Evensen har også kastet seg inn i debatten: TV2 leverer selvfølgelig reklame under OL-sendinger

Følg debatten om TV-reklame under Sotsji-OL direkte på Twitter her:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere