RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Montasje: Youtube

Her er de verste reklamene

Babyer i bæsjekonkurranse og slitne kjendiser er noe av det amerikanerne liker minst.

TV-reklamer har en tendens til å engasjere, så også i USA. Mens noen reklamer blir godt likt og blir store «snakkiser» - for eksempel sangene fra Grandiosa-reklamer og DnB Nors reklame med George Clooney- er det noen som ikke blir så godt mottatt av seerne.

Nettstedet The Consumerist som har invitert leserne sine til å kåre de verste reklamene i USA, i forskjellige kategorier.

115.000 amerikanere har avgitt sin stemme, og reklamen som fikk den tvilsomme æren av å bli kåret til «den absolutt verste reklamen i USA i 2011», er en bleie-reklame.

Reklamen fra bleieprodusenten Luvs har fått navnet «Poop! There it is», som spiller på 90-talls-hiten «Woomp! There it is». I den animerte reklamen, er tre babyer med i en bæsjekonkurranse, og den som bæsjer mest vinner. Da sier en voiceover: «det som skjer i bleier, burde bli i bleier».

Leser man det forrige avsnittet en gang til, er det vanskelig å se for seg at noen faktisk mente dette var en god ide. 33,22 prosent av de som stemte, mente dette var årets verste reklame.

I kategorien «verste misbruk av en eksisterende sang», er det en moppe-reklame som stikker av med tittelen. Swiffer bruker 80-tallsklassikeren «What About Love» av Heart i sine moppe-reklamer, noe som ikke falt i god jord hos hele 42,56 av amerikanerne som stemte.

Målet med såkalte jingles, er ofte at den skal være fengende og lett å huske. I Arbys reklame, er det helt andre grunner til at man husker sangen. I kategorien «Jingles som burde bli vraket», gikk 45,8 prosent av stemmene til denne reklamen.

I kategorien for «årets ekleste/skumleste reklame», var det en reklame for et produkt som skal øke sexlysten, som vant. Se hvorfor i videoen under.

Andreplassen i samme kategori, gikk til denne fornøyelige reklamen.

Det var også en kategori som het, «trend som må slutte å være en trend». Der var det veldig jevnt mellom tre trender. Den ene gjelder bruken av skjult kamera for å overraske folk, som du kan se et eksempel av her.

Det har også vært en trend i USA å kopiere reklamer for parfymen Old Spice - og spesielt denne fantastiske reklamen. Du kan se et eksempel på trenden som fikk 27,17 prosent av stemmene her.

Trenden som amerikanerne er mest lei av, er menn som såvidt tolererer dere kjærester og koner. Du kan se et eksempel på det i denne McDonalds-reklamen, eller i videoen under.

Vi tar også med kategorien «kjendiser som antakeligvis burde skaffe seg en ny manager». Flere kjendiser tar på seg reklameoppdrag for å sikre seg litt ekstra inntekter, men det er noen oppdrag det kanskje hadde vært best å la ligge. Ifølge leserne til The Consumerist, burde eks-wrestler, Hulk Hogan, og tidligere NFL-stjerne, Troy Aikman, droppet å medvirke i denne reklamen.

Her kan du se flere kategorier og de nominerte i alle kategoriene.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere