RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
FLOTT UTLIGNING: Wayne Rooney satte inn 1-1-målet på «brassevis» for Manchester United mot Swansea i serieåpningen i Premier League forrige helg. Noe draktleverandøren Nike og draktsponsoren Chevrolet garantert er godt fornøyd med.
FLOTT UTLIGNING: Wayne Rooney satte inn 1-1-målet på «brassevis» for Manchester United mot Swansea i serieåpningen i Premier League forrige helg. Noe draktleverandøren Nike og draktsponsoren Chevrolet garantert er godt fornøyd med. Foto: Martin Rickett (Pa Photos / NTB scanpix)

Her er fotballens sponsorkonger

Sist oppdatert:
De røde djevlene skuffer årlig inn nesten en halv milliard kroner for å spille med et amerikansk bilmerke på brystet.

Draktleverandører er villig til å betale dyrt for at verdens beste fotballklubber skal spille med deres utstyr. Og sponsorer er minst like PR-kåte og betalingsvillige i kampen om plass på brystet på trøyene til noen av verdens største og beste fotballklubber.

Best i økonomi-klassen er Manchester United.

Fra Nike til Adidas
I dag har Manchester-klubben en utstyrsavtale med Nike som ble underskrevet i 2002. Den går ut neste år. Denne avtalen har sikret klubben en inntekt på rundt 253 millioner kroner.

Neste år venter en enda bedre pakke når den tyske utstyrsgiganten Adidas ønskes velkommen til klubben. De har tilbudt seg å betale drøyt 617 millioner kroner over en tiårsperiode for at klubben skal være tro mot deres utstyr.

Gigantisk sum for brystplass
Amerikanske klubbeiere har tydeligvis også vekket interessen for amerikanske draktsponsorer. I år er det Chevrolet, et av flere bilmerker som eies av General Motors, som pryder lagets drakter. Dette er en historisk dyr avtale, faktisk tidenes dyreste, som sikrer klubben nesten 500 millioner kroner i året. Avtalen, som strekker seg frem til 2025, har en antatt verdi på 559 millioner dollar - eller nesten 3, 5 milliarder kroner.

Det spekuleres i om mannen som fikk denne avtalen i boks mistet jobben nettopp på grunn av dette. For like etter at avtalen var i boks, måtte Joel Ewanick, General Motors (GM) globale markedsjef, gå av. Han har ennå til gode å si noe om dette var årsaken til at han ikke lenger jobber for en av verdens største bilprodusenter.

Chevrolet, og General Motors, har ikke en like høy anseelse i Europa som i USA. Det kan være en mulig årsak til at Ewanick ikke lenger jobber for GM.

Spansk på andre
Real Madrid innehar andreplassen når det kommer til lukrative draktavtaler. Klubbens åtteårige utstyrsavtale med Adidas (2012-2020) sikrer dem drøyt 300 millioner kroner.

På tredje plasss finner vi London-klubben Arsenal, som har en 277-milloners avtale med Puma frem til 2019. Avtalen trådte i kraft denne sesongen.

De mest lukrative utstyrsavtalene:

* Manchester United (2015-2025) 617, 3 millioner (Adidas)
* Real madrid (2012-2020) 302, 5 millioner (Adidas)
* Arsenal (2014-2019) 277, 8 millioner (Puma)
* Barcelona (2008-2018) 265, 4 millioner (Nike)
* Manchester United (2002-2015) 253 millioner (Nike)
* Liverpool (2012-2015) 246, 9 millioner (Warrior)
* Chelsea (2011-2018) 197, 5 millioner (Adidas)
* Juventus (2016-2022) 185, 2 millioner (Adidas)
* Bayern München (2012-2020) 179 millioner (Adidas)
* Manchester City (2013-2019) 117, 2 millioner (Nike)
* AC Milan (2007-2017) 117, 2 millioner (Adidas)
* Juventus (2003-2016) 104, 9 millioner (Nike)

Fronten er gjev
Det er også gode kroner for de som får tilslaget på brystplassen på fronten av draktene til de mest populære klubbene.

Den spanske storklubben Barcelona var frem til 2011 verdens eneste klubb som ikke hadde noen sponsor på drakten sin. Før de endte opp med Qatar Foundation, og i dag Qatar Airways, på draktene sine, lot de UNICEF pryde draktene sine - uten å ta imot så mye som en krone for det. I dag er situasjonen en ganske annen for katalanerne. Nå er de sikret en årlig inntekt på rundt 278 millioner kroner for å la et flyselskap pryde «gromplassen» på drakten.

De fem mest inntektsbringende «brystreklamene»:

* Manchester United - Chevrolet. 493, 8 millioner kroner i året
* Barcelona - Qatar Airways. 277 , 8 millioner kroner i året
* Bayern München - Deutsche Telekom. 246, 9 millioner kroner i året
* Real Madrid - Fly Emirates. 240, 7 millioner kroner i året
* Liverpool - Standard Chartered. 191, 3 millioner kroner i året

Liverpool er forøvrig den første britiske klubben som spilte med en sponsor på fronten. Torsdag er det 35 år siden den japanske elektronikkprodusenten Hitachi fikk plass på drakten.

SPONSET: Her demper Liverpools Ray Kennedy ballen i en kamp mot West Bromwich Albion i sesongen 1979/1980.


Kilder: tsmplug.com, liverpool.no, Los Angeles Times



Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere