NA24.no

Her er meglertabbene

Sist oppdatert:
Elleve meglere har fått refs hittil i år. Les hvorfor.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Hittil i år har 41 saker blitt behandlet i eiendomsmeglernemnda, og i ti av sakene har klageren vunnet frem. I tillegg har én av de innklagede fått refs for å bryte god meglerskikk ved å ikke svare på klagenemndas henvendelser.

NA24 - din næringslivsavis

Eiendomsmeglernemda behandler tvister som gjelder forbrukeres forhold til eiendomsmeglere, og er et samarbeidsorgan mellom Norges Eiendomsmeglerforbund, Den norske advokatforening, Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Forbrukerrådet.

I en budrunde gjelder det å holde tungen rett i munnen, noe som viste seg å være vanskelig for Trygg Eiendomsmegling Grenland. Megleren brøt god meglerskikk da han ifølge nemnda opptrådte illojalt i budrunden, ved å gi uriktige opplysninger til en budgiver om hvilke bud som lå inne. Dette fikk en kjøper til å kline til med 2.150.000, mens det antakelig hadde holdt med femti tusen mindre for å sikre seg drømmekåken.

Hvitevarer forsvant
Privatmegleren har fått refs tre ganger hittil i år. Avdelingen i Tromsø (Tidligere Remax) står for to av dem. I første tilfelle opplyste megleren at hvitevarer ville medfølge boligen, mens selgeren i realiteten tok dem med seg. Nemnda fant det passende at megleren måtte erstatte varene ovenfor kjøperen. I det andre tilfellet somlet kontoret med et oppgjør.

Privatmegleren Aveny på Frogner ble felt i nemnda for en tabbe som i utgangspunktet var takstmannens. Han glemte nemlig å medregne boarealet på loftet, noe nemnda mente megleren burde ha skjønt.

«Eksklusivt» var billig
Konkurrenten Aktiv Eiendom Frognerveien har fått dobbel smekk. Først i forbindelse med en bolig som ble markedsført med mulighet for praktikantdel/utleie. Da det ikke viste seg at det var mulig å leie ut likevel, brøt megleren ifølge nemnda god meglerskikk. Kontoret ville ikke godta irettesettelsen.

Andre gang kontoret ble felt, brukte megleren et misvisende illustrasjonsbilde av et kjøkken, og proklamerte at boligen hadde eksklusiv standard. For to bad viste møblene seg bare å være verdt ti tusen, og kjøperen måtte spytte inn flerfoldige tusen for å få den standarden han krevde. Kontoret fikk kun pekefingeren for bruken av illustrasjonsfotoet. Kjøperen kjøpte for øvrig boligen kun etter å ha sett prospektet.

Leiligheten skrumpet inn
Eiendomsmegler Vest AS Nesttun opptrådte i strid med god meglerskikk da kontoret brukte urimelig lang tid på et oppgjør. Det samme gjorde Garanti Lillehammer, da kontoret kom i konflikt med kjøper etter at det viste seg at boarealet var mindre enn først oppgitt. Kontoret holdt da urettmessig igjen et beløpt i påvente av en kontrollmåling, ifølge nemnda.

DnB Nor Trondheim fikk på pukkelen for manglende oppbevaring av papirer, i en sak der det ikke ble tegnet eierskifteforsikring, selv om selger ba om det.

Obos-megleren på Torshov ble felt for manglende opplysninger om at leilighetens lån hadde avdragsfrihet i salgsoppgaven, slik at det ikke fremkom hva leilighetens kostnader ville bli i fremtiden.

Krevde to millioner
Areal Oslo Syd brøt god meglerskikk da megleren unnlot å opplyse kjøper om at varmtvann og fyring ikke var inkludert i husleien, slik takstmannen hadde skrevet. Og dette selv om han hadde ti dager på seg til å informere om forholdet, etter at tabben ble kjent.

DnB NOR og Notar rager øverst på klagetoppen, med henholdsvis seks og fem klager hver. Ingen av klagene på Notar har ført frem, mens DnB NOR er felt én gang.

En annen sak som ikke førte frem, var mot Exact Eiendomsmegling. Kontoret var oppnevnt som medhjelper ved et tvangssalg av en Frogner-leilighet. Leiligheten gikk 500.000 under takst, noen nemnda fant høyt bemerkelsesverdig i et marked med sterkt stigende boligpriser. Klageren krevde to millioner kroner i priskompensasjon og for psykisk stress og svie i forbindelse med salget.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere