RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

Her er Norges råeste pol

Sist oppdatert:
- Den norske vinkunden er antakelig den mest prioriterte kunden i verden, sier vinekspert og sjef for spesialpolene, Per Mæleng, til Side2.

VIKA (SIDE2): Spesialpolbutikkene så dagens lys i 2005. Men det tok litt tid å få butikkene skikkelig på beina. Man famlet litt rundt i starten - verken polet eller kundene så helt ut til å vite hva denne spesialiseringen faktisk innebar.

Fire år senere blir Per Mæleng (57) forespurt om han vil gjøre noe med spesialpolene. Mannen, som i høst ga ut «En vingurus guide til himmelen», ble hanket inn for å ruske opp i konseptet. Han endte opp med å fornye det totalt.

Spesialpolet i Vika så dagens lys under Mæleng. Det hadde tidligere ligget på Briskeby, men ble i 2009 flyttet til Vinmonopolet på senteret House of Oslo nær Aker Brygge. Mæleng bestemte seg for å starte på ny.

- Da vi satte i gang ordentlig med dette, fikk vi store lanseringslister og veldig mange varelinjer. Disse ble publisert og folk kunne forberede seg god tid i forveien, og jobbet med å få tak i de rette produktene. Vi hadde mye gammel vin, mye moden vin og det skapte en helt annen stemning og en helt annen interesse i markedet, forteller Mæling.

Plutselig ble vin man aldri tidligere kjente til eller hadde tilgjengelig i Norge, å finne i de nyoppussede lokalene i Vika. Det var spennende, og markedet ropte på mer.

- Markedet har ikke vært der alltid. Det har vært en del kunder som har kjøpt en del av disse produktene tidligere, noen av produktene fantes i bestillingsutvalget og en del kom inn til landet via spesialimport eller via spesialbutikker. Så situasjonen ble veldig ny og annerledes, og veldig mange av disse vinene fikk dermed en annen vei ut i markedet som omfattet atskillig flere kunder og flere kjøpere enn tidligere. En del av disse vinene er så spesialiserte at folk har stått i kø hos enkelte importører og fått noen få flasker, men så har vi klart å få disse importørene interessert i å gå bredere. Sånn sett kommer dette flere folk til gode nå enn tidligere, og det tror jeg er bra, sier Mæleng engasjert.

Han ser med stor spenning mot neste måneds slipp. Det blir det beste på veldig mange år. Men la oss gå litt tilbake i tid.

Vilt Bordeaux-slipp
Spesialpolet har seks store vinslipp i året. Er man over gjennomsnittet interessert i vin, så kjenner man til disse slippene. Hvis ikke har en kanskje lest om «galskapen» i mediene. Siste slipp fant sted en tidlig oktobermorgen i fjor. Da sto Bordeaux for tur. Slippet resulterte i over at over 100 kunder trakk kølapp, og ivrige Bordeaux-entusiaster ventet tålmodig timevis i kø for å sikre seg noe ekstra godt fra det mye omtalte vinområdet. Målet var å sikre seg sine utvalgte viner så raskt som mulig - enten såkalt kvotevin eller årgangsvinen til samlingen.

Dagen er frisk i minne hos vineksperten.

- Det ble litt D-dag her, ler Mæleng.

- Det var nesten mer pressefolk enn kunder her. Jeg holdt fire-fem TV- og radiointervjuer, det var virkelig en dag en husker. Det var spesielt fordi folk sto i kø for Bordeaux 2009-årgangen. Vi har veldig bra priser siden vi ikke har påslag, vi er der kundene er kan man si. Vi følger ikke markedet, hvis en vin går veldig i markedet så er ikke det noe vi henter ut. Da er det kunden som får gleden av den investeringen, sier han.

Den ene halvdelen av det store polet er vanlig butikk, med varer man finner i de fleste større pol landet. Men skiltet med spesialbutikk vekker lovnad om noe helt annet. Her ligger vinen i lyse trekasser med franske, tyske, italienske navn...

Det man kan tenke seg av det aller fineste fra de beste gamle vinlandene. Og Mæleng legger ikke skjul på at han er svært godt fornøyd med innsatsen under spesialfanen.

- Dette er definitivt Norges råeste pol. Og sånn vinutvalgsmessig betraktet i verdensklasse. Det er vel ingen amerikanske, tyske eller franske butikker som kan matche dette på en god dag. Og det vet kundene når de kommer hit. Når franskmenn, amerikanere, tyskere eller italienere tar turen innom her når de er på besøk i landet og kommer inn hit helt uforberedt, så tenker de himmel og hav - sånn har ikke vi det! Men slik er vinmonopolordningen, vi tilbyr et skreddersydd produkt til den mer krevende delen av norsk vinoffentligheten.

Det beste fra Burgund
Vi nærmer oss kjernen i Mælengs store glede. Vinslippet 7. februar blir spektakulært. Vineksperten blir ivrig. Dette slippet er skapt for de med helt spesialisert interesse innenfor det beste vinverdenen har å by på. Vi snakker selvsagt om vin fra lille, eksklusive Burgund.

- Slippet er på om lag 500 varelinjer fra Burgund 2010. Det er en kjempestor årgang både på rødt og hvitt, helt uvanlig vil jeg si. Vi må tilbake til 1978 for å finne noe tilsvarende, for rødt i alle fall, skynder han seg å si.

Men er ikke i tvil:

- Det er den beste røde Burgund-årgangen jeg har sett. Og det er «tiny quantities», og ofte lavere enn avlingene i 2009, noe som betyr at det er lite vin. Det er mange varelinjer, men i Burgund er det litt annerledes enn i Bordeaux. På de store Bordeaux-slottene produseres ofte noen hundre tusen flasker vin eller si tretti til førti tusen kasser i motsetning til Burgund hvor det er kjempesmå mengder, det kan være ned i to til tre flasker fra en vinmark, forteller han.

- Hvordan er interessen for dette slippet?

- Den er dramatisk. Folk har spart penger i lang tid, så det blir en hissig dag. Det vil være historisk mange Burgund-folk på det slippet, tror Mæleng.

- Bordeaux er noe annet, det er mer brand og det er folk som er ekstremt interessert i vin, men som er mer interesser i kulturen rundt Bordeaux. Så der får du en del folk som er på detaljnivå, mens Burgund-folkene virkelig vet hva de driver mer og har forberedt seg godt. Det er folk som slåss for en label på en helt annen måte.

Nesten 80 millioner liter solgt
Interessen for vin øker årlig, det samme gjør salget i kategoriene rødt, hvitt og musserende vin. Polølet er også veldig trendy om dagen.

Ferske tall viser at det ble solgt 79.867000 liter solgt totalt i 2012. Det er en liten økningen på 1,9 % fra året før. Trenden fra 2011 er klar, salgstallene er synkende på brennevin og sterkvin, mens svakvin, sterkøl og alkoholfritt øker jevnt. Folk velger ifølge Vinmonopolets tall bort det brune brennevinet, og søker seg mot lysere og lettere kategorier.

Mæleng mener den gode økonomien i kombinasjon med gode importører gir nordmenn mulighet til å meske seg med verdens aller beste vin.

- Vi har ikke hatt en del av den økonomiske resesjonen som i en del markeder har hatt, så vi har på en måte en strålende økonomi. Og vi har innmari mange gode importører, som har jobbet lenge og som har en god fordeling ut i det norske markedet på kvalitetsvin. Det er så mye bra vin i Norge. Den norske vinkunden er antakelig den mest prioriterte kunden i verden. Den norske vininteressen er voksende, og vi har ikke sett noe i nærheten av slutten på den altså, understreker han.

For akkurat Vika er kjøpekraften helt spesiell. Her finnes de aller dyreste flaskene. Og folk punger gladelig ut for sin store lidenskap.

- Mye av det vi slipper nå finner du ikke i noen annen butikk i verden. Det som skjer her 7. februar er det ingen annen butikk i verden som har noe som ligner på en gang. Så er det kanskje pussig at et monopol klarer å skape noe sånt, men det er fordi vi er åpningen inn i markedet. Alt må gå via oss. Og da blir all den vinen synlig også for langt flere, mener Mæleng.

På fire pol i henholdsvis Sandnes, Sandefjord, CC Vest og på Hamar ble det for noen få måneder siden lansert et nytt prosjekt. Her er ideen å få spesialvinen ut til flere kunder.

- Det er i første omgang et prøveprosjekt for å se om det er markedsmessige grunnlag for den type kvalitetsvin vi jobber med i andre landsdeler. Og det ser ut til at det er et marked, og det er bra kjøpekraft i Norge. De fire får et visst antall varelinjer knyttet til de store slippene på Vika og i Bergen seks ganger i året. Disse har ikke egne slipp, med disse varene lanseres i butikkene i den perioden de to spesialpolene har sine. De disponerer disse flaskene fritt i utgangspunktet, forteller han.

Stor interesse blant yngre
Vin, eller i alle fall dyr vin, blir ofte ansett som snobberi, og noe gamle menn med røde neser, mye penger og store kjølige kjellere har hatt en interesse for. Men slik ser ikke polkunden ut lenger. Interessen er langt mer omfattende enn før. Og unge vil ha bedre vin. De kan mer om mat og vin, og vil drikke godt. Mæleng minnes den første tiden da han startet som spesialrådgiver og produktsjef for spesialpolet på den gang Briskeby.

- Da vi gjorde det første store Bordeaux-slippet på Briskeby, det var en ordentlig grusom dag. Det var forferdelig kaldt tidlig om morgenen, og surt og fælt - og ingen i køen. Da trodde jeg at jeg hadde bomma. Bordeaux er der, selv om kunden ikke har fått Bordeaux på nesten 20 år, så følte jeg meg så sikker på at det er den interessen var der. Men det så allikevel ikke slik ut på morgenkvisten, så jeg ble litt bekymret.

- Men plutselig var det stint av folk utenfor, og da tenkte jeg at det bare var gamlinger og sånne folk som drev med dette for flere tiår siden. Men det var det var det ikke! Jeg så masse unge, blonde vestkantjenter med fulle handlevogner, og da tenkte jeg at det er liv laga for dette, og at folk er yngre. Det ser vi jo. Gjerne rett etter 20, og den kulturen er voksende i Norge. Veldig mange som ikke var interessert for ti år siden er oppe i det med armer og bein nå.

Selger mest dyr vin
Ikke bare er Vika-polet Norges råeste pol, det er også et av det mestselgende i landet. Ikke så rart kanskje. Spesialpolet selger storparten av de dyreste produktene i landet.

- 95 av 100 vinkunder kjøper sine dyreste vinflasker her. Markedsgrunnlaget ligger i det sentrale østlandsområdet, det er det ingen grunn til å legge skjul på. Vi ser det på salgstallene når vi går inn og selger vin over 300 kroner, så er det her det ligger, og på CC Vest, Briskeby, Frogner, det ligger rundt om i disse bydelene. Her ligger kanskje de fleste pengene, og de som prioriterer på den måten, og sånn har det alltid vært.

Årets som kommer byr på seks spennende slipp. Først ute er altså Burgund. Men til jul kan folk igjen glede seg til Bordeaux. Da kommer det noen flasker helt utenom det vanlig i hyllene.

- I år er det Bordeaux 2010 vi har kjøpt inn store mengder av. Det er den beste årgangen siden 1961, og den knuser 09-årgangen. Så har vi Rhône-dalen, Italia med både vin og øl, Tyskland må vi selvsagt gjøre, og Chablis og Champagne - det er naturlig på grunn av stor interesse og er noe som tikker og går hele tiden. Også har vi noe oversjøisk, men det norske markedet er veldig skeptiske til å bruke mye penger på oversjøisk vin. Vi har prøvd oss på high end amerikansk vin, for å se om det er interessant i Norge, men det er det ikke. En flaske Opus One kan koste 12.000 kroner, sier Mæleng med et skjevt smil.

Fakta om Vinmonopolets spesialbutikker:

Per i dag er det to spesialpol i Norge; et i Vika i Oslo og et i Valkendorfsgaten i Bergen.

Spesialbutikkene ønsker primært å kjøpe inn produkter som enten er nyskapende, tilgjengelig kun i små parti, har eksepsjonelt høy kvalitet og/eller skiller seg klart ut fra hva som er tilgjengelig i dagens utvalg.

Produktene i spesialbutikk er et viktig supplement til det som ellers er å finne i pollistene. Kundene vil finne klassiske produkter fra tradisjonelle og innarbeidede produsenter og områder, og mer ukjente produkter fra små produsenter og mindre kjente regioner.

En prøveordning får et utvalg av spesialproduktene utvidet distribusjon til på polene på CC-Vest i Oslo, Kvadrat i Stavanger, Hamar og i Sandefjord startet i 2012.

Kilde: Vinmonopolet

Les også:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere