NA24.no

Rundt 600.000 reisende hver dag ser storskjermreklamene på Shinagawa-stasjonen i Tokyo.
Rundt 600.000 reisende hver dag ser storskjermreklamene på Shinagawa-stasjonen i Tokyo. (Nettavisen)

Her er Ruters våte drøm

Sist oppdatert:
Tokyo tester nye reklameflater.

TOKYO (Nettavisen):Rundt 600.000 passasjerer daglig pådyttes reklamebudskap når de går gjennom Shinagawa-stasjonen på t-banen i Tokyo.

Kollektivtransporten i Oslo regner med å ta inn 500 millioner kroner på reklame de neste ti årene, går det frem av en ny plan de har offentliggjort.

Styreleder Cato Hellesjø i Sporveis-Annonsene opplyser til Dagens Næringsliv at selskapet nå ser etter arvtakere når kontraktene med JCDecaux og Clear Channel går ut i 2012.

Til sammenlikning tjener East Japan Marketing & Communications Inc. 1 million yen, eller rundt 80.000 kroner, i uken på hver reklamefilm som surrer over terminalene på den ene stasjonen, Shinigawa.

Storskjermer overalt
T-banen i Tokyo er verdensledende i å teste og innføre nye reklameformater.

Storskjermene er velkjent også i Norge, men volumet er naturlig nok ekstremt mye høyere i Japan.

Snart nærmer selskapet seg 5.000 skjermer på togene og det er utplassert 225 storskjermer på stasjonsområdene.

- Prisen varierer fra en million yen for en ukes visning på stasjonen, til 3-4 millioner yen på togene, opplyser direktør Takashi Yamamoto til Nettavisen.

Det tilsvarer 80.000 – 320.000 kroner per reklamefilm per uke.

Her er en video av Gunnar Stavrum fra T-banen:

Ansiktsgjenkjennelse
Yamamoto og hans folk tester også helt nye forretningsmodeller. Et eksempel er å koble t-banekortet med automater for mat og drikke på stasjonen.

Automatene gir individuelle råd om hvilke varer som passer deg best, basert på tiden på dagen, temperaturen og årstiden – og gir deg tilpasset reklame.

En av metodene er et kamera med ansiktsgjenkjenning, slik at annonsesystemet skaffer seg informasjon om hvor mange kvinner, menn og barn som ser reklamen.

- Japans lov forbyr oss å lagre data om enkeltpersoner uten deres samtykke, så vi lagrer kun grupper av data og forenklede bilder av hvert invidivid, sier Yamamoto.

Store summer
Bare i Tokyo-områder omsetter rekamebyrået for 750-800 millioner yen, eller 60-65 millioner kroner, på de 225 storskjermene.

Planen er å slå sammen skjermene også i Nogaya og Osaka til et stort, sentralstyrt reklamenettverk.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere