NA24.no

Bak fra venstre: Lisa Cannoux, Sebastian Rasch, Kristian Bye, Alexander Pope, Anders Holm og Sebastian Prestø Foran: Veronica Evertsen (fra Mack) og Erland Wiencke.
Bak fra venstre: Lisa Cannoux, Sebastian Rasch, Kristian Bye, Alexander Pope, Anders Holm og Sebastian Prestø Foran: Veronica Evertsen (fra Mack) og Erland Wiencke. (Try/Apt)

Her er Sølvtaggen for mai

Kartlegger norske bandeord i ny kampanje.Se vinnerne for mai her.

Med et ønske om å styrke sin posisjon som utfordrer i det norske bryggerimarkedet, tok Mack Bryggerier opp kampen med å ivareta en viktig del av norsk språk og kultur – nemlig banningen. Sølvtaggen for mai går til Bannskap.no!

- Næmmen i fispipa så gøy! Noen synes sikkert Mack har vært skikkelig modige, vi tror de har vært skikkelig smarte, sier tekstforfatterne Anders Holm og Sebastian Prestø.

Dævenhansaltsøkkihælvette: Et typisk slåanes kraftuttrøkk som passe steikanes godt når du akkurat har måkka oppkjørselen og så kommer den allerhælvetes plogen igjen!!!

1.plass: Sølvtaggen for mai går til Bannskap.no
En forbanna fin løsning for Mack Bryggerier fra Try/Apt. Nettsiden har som mål å kartlegge norsk, kreativ banning for å ivareta en viktig del av norsk språk og kultur. Enten via smarttelefon, pc eller lesebrett, kan man registrere, bedømme, kategorisere eller utbrodere ramsalt bannskap. Det finnes også en egen krukke som fylles opp med 1 krone for hvert bidrag som kommer inn, og folket kan nominere en ambassadør for frisk språkbruk som til slutt mottar pengene og kan "bruke pengene på hva faen han vil". Mack søker gjennom dette å styrke sin rolle som utfordrer og differensiere seg i forhold til internasjonale merkevarer uten lokal, historisk forankring, og da spesielt mot en yngre, mannlig målgruppe.

Besøk kampanje siden her

- Bannekampanjen har skapt stort engasjement, særlig i den nordlige landsdelen. Vi har satt fokus på en spesiell del av norsk språkkultur, og dette har skapt alt fra frustrasjon og sinne til glede og fornøyelse. For Mack er det viktig å tørre å gå nye veier og flytte grenser, sier Thomas Eskildsen i Mack.

Juryen trekker frem en gjennomført og og veldig god idé, spesielt med tanke på de juridiske utfordringer ift markedsføringen. Videre mener juryen at det er veldig enkelt å "kjøpe" tanken som ligger bak. Det føles rett og slett veldig relevant og riktig for en aktør som Mack, som tross alt er verdens Nordligste bryggeri. Håndverket er fint gjennomført, og løsningen spiller like godt på surfefjøla som på vår vanlige maskin. Valget av Jørg1 fra Tungtvann som voice til introen oppleves også klokkerent fra juryens side.

- Konseptet har ytterligere potensial, i form av mer virale mekanismer og andre tillegg, men ettersom ideen sitter så godt er en klar vinner for mai, oppsummerer juryleder Christian Westerberg Thoresen.

2.plassen går til "Bli med og bygge på Mars" for AF gruppen fra Los&Co produsert av Good Morning.
En "sykt stor" premie er det første som juryen biter seg merke i med denne kampanjen, som gjennom en konkurranse inviterer ingeniører, studenter og andre til å "bidra i utviklingen av miljøvennlige og fremtidsrettede planløsninger og teknologiske løsninger for planeten Mars." Vinneren får en tur i/til verdensrommet.... Uansett innfallvinkel eller bakgrunn får man fort lyst til å løse oppgaven som presenteres gjennom utstrakt bruk av video og animasjoner. I det hele tatt er produksjonen svært gjennomført, med et "grandiost" og påkostet uttrykk. Små detaljer overrasker positivt underveis, og selv om juryen ikke sitter på informasjon om resultatene for kundens del, er man samstemte at det er lekkert utført håndverk og en original premie som trekker denne løsningen høyt opp i månedens Sølvtagg.

3.plassen for mai går til "Lights Off on Twitter for Earth Hour" fra Fennek & Friends for WWF international og Earth Hour 2011
Kampanjen spinner ut fra en veldig enkel og fin idé utledet fra grunnkonseptet til Earth Hour, som går ut på å skru av lyset i en time som en bevisstgjøring i forhold til klimautfordringene kloden vår står ovenfor. Rent og veldig tydelig er altså dette tatt ut på Twitter, og man "gir bort" twitter kontoen sin til Earth Hour, i form av tweets og et sort profilbilde, blant annet. En ren og enkel idé har her resultert i imponerende resultater og gitt en flott drahjelp til en viktig sak.

4.plassen går til en enkel iPad-annonse for Geneva/Neby Hi-Fi fra Ernö.
Gjennom å visualisere ulike hjemmemiljøer hvor Geneva-anlegget er en viktig del av interiøret med musikk som man antar kan passe "beboerne", ønsket man å vise at Geneva er riktig valg når man er opptatt av god design hjemme. Og med en klikkrate på hele 13,5% er det mye som tyder på at annonser på iPad enn så lenge er fengende saker, spesielt for et så flott produkt som dette.

Teamet bak månedens vinner bestod av:
Anders Holm og Sebastian Prestø – Kreativt team
Sebastian Rasch – Design
Erland Wiencke og Alexander Pope – Utviklere
Lisa Canneaux – Prosjektleder
Kristian Bye - Konsulent
Introfilm: Magne Hage og Ole Bolsønes
Voice: Joddski
Lydlegging: Plan8

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere