RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Her er noen av tilbudene du blir møtt med i sommer.
Her er noen av tilbudene du blir møtt med i sommer. (Montasje/Color Line & Stena Line)

Her er taxfree-tilbudene i sommer

Sist oppdatert:
Vi handler helt klart mest alkohol på tax-free.

Nå er sommeren i gang og mange reiser på ferie. Da står gjerne en tur innom taxfree for tur.

Ofte kan det oppleves overveldende å komme inn i en taxfree-butikk og man handler mer enn man burde. Da kan det være lurt å planlegge hva man skal ha på forhånd. Nettavisen har derfor samlet sommertilbudene på taxfree-butikkene på Gardermoen, Color Line og Stena Line.

Dette handler vi mest
Oslo Lufthavn har mange gode tilbud til sommeren, men de største kampanjene er på kosmetikkprodukter.

Dermed satser de på produkter som selger mye.

HER FINNER DU TILBUDENE PÅ FLYPLASSENE I NORGE I SOMMER.

- Parfyme & kosmetikk er det passasjerene handler mest av i sommermånedene, sier Håkon Fjeld-Hansen, administrerende direktør i Travel Retail Norway, til Nettavisen.

Men på toppselgerlisten ligger det likevel nesten bare alkohol. Av 35 toppselgere utgjør alkohol 27 av produktene, altså 77 prosent.

Disse produktene har Oslo Lufthavn på sommerkampanje i ankomsthallen. Fra venstre Cliniq Deep Com, Piz Buon Shooting, Bass Allsorts, Clarins Sun Care, OPI Nail Care og Ritual Laughing.


Andre typer gjester i høysesongen
Color Line har også en svært innholdsrik sommerkampanje.

- Tilbudene om sommeren er på mange områder forskjellig fra ellers i året, fordi vi har andre typer gjester i høysesongen. Vi har en liste med sommervarer til kampanjepriser, og vi går bredt ut for å dekke feriebehovet til alle våre gjester, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør kommuniksjon i Color Line, til Nettavisen.

De har tilbud innenfor de klassiske taxfree kategoriene; brennevin, vin, tobakk og parfyme og kosmetikk. De har også tilbud på mat, klær, bruksartikler og leker, med for eksempel tre for to på masse Lego.

HER ER TILBUDENE PÅ COLOR LINE I SOMMER.

Sjokolade og kjøtt for alle penga
- På kjøtt og delikatesser konkurrer vi mot tilbud i de land vi går til. Vår strategi er å ha kvalitetsvarer til en rimelig pris. Kvalitet er helt avgjørende i dagens kresne marked. Her har det vært en dreining de senere årene fra ensidig fokus på pris til å kreve kvalitet til en rimelig pri, sier Mathisen.

- Bevisstheten hos forbruker er økende. I norske butikker er forpakningene redusert. De som handler er derfor bevisste på hvor mye er det i det de kjøper.

Han forteller at sjokolade- og kjøttprodukter preger salgslisten hos Color Line. Særlig populært er Ritter Sport, bacon og kyllingbryst. 

Øl styrker seg
- Det er særlig ikke-nordiske ølmerker som i tråd med trenden styrker seg. San Miguel og Heineken har i løpet av de senere årene opparbeidet seg god kjennskap i det norske markedet, og våre salgstall bærer preg av dette, sier Mathisen.

- Utover kvoteregulerte varer er det noen spesifikke produkter som har fått en flying start i juni; Spare-ribs til en kilopris på ca 75 kroner for denne typiske sommermaten og Freia-plater som alle er 4-for-3, og således har stor besparelse mot lavpris-dagligvare i Norge, sier Mathisen.

Color Line har også sett en positiv utvikling på salgstall på snus. Mathisen mener dette er fordi en økende andel snuser og fler har blitt bevisst på besparelsene.

Enda mer vin
Fra og med 1. juli 2014 er det nye kvoter for hvor mye alkohol man kan ta med fra utlandet.

Les også: Nye kvoter for taxfree

Den viktigste endringen i taxfree-reglene er at du kan bytte tobakken med alkohol. I praksis betyr det at dersom du dropper å kjøpe tobakk (sigaretter, inkludert snus) kan du kjøpe mer alkohol.

Sagt i en setning kan du bytte ut tobakken med 1,5 liter vin eller 1,5 liter øl.
- Vi kan også trekke frem vin hvor vi ser at både hvitvin og rosevin er ettertraktede sommerprodukter, hvor vi har opptil halv pris mot Norge. De nye vinkvotene antar vi vil slå positivt ut, fordi et par nå kan få med en kasse rødvin (12 flasker) tollfritt, sier Mathisen.

Les også: - Fjern spritslusa på Gardermoen

Tobakk topper igjen
Stena Line forteller at de selger mye kampanjeprodukter. Hos dem er det derfor mye kosmetikk i sommerkampanjen.

- Tobakk og alkohol deler første plass over hva vi handler mest av på taxfree. På tredjeplass kommer parfyme, hudpleie og kosmetikk, forteller Cecilia Alenfelt fra Stena Lina, til Nettavisen.

HER ER TILBUDENE PÅ STENA LINE I SOMMER.

Nylig bygde Stena Line om butikken ombord. Derfor har de fått et nytt butikkonsept, «Outlet onboard». Fokuset for årets sommerkampanje har derfor vært på kvalitetsprodukter til gode priser.

Dette er det mest populære produktet hos Stena Line.

- Vi selger mye av våre kampanjeprodukter som Biotherm lait corporel/oiltherapy. Og så selger vi mye Body Shop produkter og ElisabethsArdens hudkrem, vissivle difference, sier Alenfelt.

Så langt har sommerkampanjen gått bra for Stena Line.

- Sommerne har begynt bra med juni. Nå håper vi at det holder seg under resten av sommeren. Vi har store forhåpninger på vått nye butikkonsept, sier Alenfelt.

Halvparten kjøper vin
Stena Line er et av verdens ledende ferjerederier med hele 38 skip. Ferjeselskapet gjennomførte en undersøkelse i 2013 som viser at hele 50 prosent av de spurte svarte at de handler vin når de er på bilferie.

- Ikke så overraskende når feriebilistene kan spare inntil 50 prosent i forhold til prisene her hjemme, skev Stena Line i en melding til Nettavisen.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere