RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Utsikt over Hammerfest.
Utsikt over Hammerfest. Foto: Bjørn Moholdt (Reiser & ferie)

Her har alle vunnet i lotto

Sist oppdatert:
Verdens nordligste by™ kan se virkelig lyst på livet.

Etter mange år med fraflytting og vanskelige tider, kan det se ut som vår nordligste landsdel går lysere tider i møte.

Opp mot 500 millioner fat olje kan man vente at blir hentet opp fra havbunnen utenfor Hammerfest, ifølge Statoil. Det såkalte Skrugardfeltet.

- Mulighetene i nord står i kø, både på grunn av Statoils utbygging av Snøhvitfeltet (første gassfelt i Barentshavet) som ble satt i drift i 2007, Eni Norges utbygging av Goliatfeltet (første oljefelt i Barentshavet) som kommer i drift i 2013, funnene av oljefeltene Skrugard og Havis. Det er også meget stor interesse fra oljeselskapene for å lete etter olje/gass i området, sier plan- og utviklingssjef Odd Edvardsen i Hammerfest kommune til NA24.

- Siden 1980 er det kun gjort tre drivverdige funn i Barentshavet, men verdien av Skrugard er så stor at det veier opp for mer enn 30 års letevirksomhet, sier letedirektør i Statoil, Knut Harald Nygård til NRK.

Gjelsten og Hagen investerer
- Folketallet har økt, unge folk med høy kompetanse har flyttet tilbake til byen, vi har fått en «sunnere» befolkningssammensetning men stor økning i aldersgruppen 20 - 40 år. Kommunens økonomi har blitt betraktelig bedre, og det har derfor vært å mulig med en storstilt utbygging og renovering av skoler, barnehager, kulturhus, forskjønning og generelt bedre kommunale tjenester. Vi ser ingen grunn til at denne utviklingen skal stoppe, snarere tvert i mot, sier Edvardsen.

De store funnene i Barentshavet fører til at bybildet i Hammerfest, som har fått eneretten til varemerket Verdens nordligste by tross at Honningsvåg ligger lenger nord, i framtiden vil preges av nye boligkomplekser og byggeplasser.

Det legges dessuten til rette for utbygging av moderne infrastruktur, og nye investorer viser interesse for den lille byen i nord.

Og det er ikke hvem som helst som investerer.

Stein Erik Hagen og Bjørn Rune Gjelsten har sikret seg kremeiendommen ved havgapet i Hammerfest. De kom ifølge DN tidlig, pekte på indrefileten og la pengene på bordet.

Nå vil de bygge et supermoderne kontor- og hotellbygg i Hammerfest. Investeringen er rundt en milliard

- Det er alltid spennende med ny aktivitet i et område, sier Gjelsten til DN.

Store shippingmuligheter
I tillegg til oljefunnene i Barentshavet, så kan også klimaendringene være med på å prege fremtiden for Nord-Norge og resten av landet i tiden som kommer.

- En åpning av nordøstpassasjen vil medføre en mye kortere reiserute fra Europa til de store markedene i Asia. Dette vil medføre en betydelig økt skipstrafikk forbi vår kyst, og vil kunne gi store ringvirkninger for Nord-Norge/Finnmark, ifølge plan- og utviklingssjef Edvardsen.

Laurence C. Smith er professor fra UCLA og har skrevet bok om hvordan verden vil se ut i 2050. Han spår en lysende framtid for Norge

- Land utenfor Norden vil merke klimaforandringene i større grad. Mens det i de arktiske områdene vil bli mindre havis, noe som vil føre til større shipping-muligheter i området. Dette er en av grunnene til den økonomiske veksten vi vil se i disse landene – også i Norge, som ikke i stor grad er påvirket av havisen, men som vil dra fordeler av økt shipping, sier han til NRK

Ny oljehovedstad?
Plan- og utviklingssjenen i Hammerfest både tror og regner med at oljeinntektene vil komme byen til gode.

- Hammerfests framtid er svært spennende, og jeg er helt sikker på at vi vil oppleve en rivende utvikling også framover. Petroleumshovedstad blir vi nok aldri, men petroleumshovedstaden i Nord-Norge må vi vel kunne sies å være allerede.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere