NA24.no

(Scanpix)

Hermès trosser finanskrisen

Sist oppdatert:
Superdyre håndvesker bidrar til å øke luksusmerkets omsetning.

Luksusprodusenten Hermès rapporterer om 12 prosents økning i salget for andre kvartal av 2009, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

NA24 – din næringslivsavis

Veksten skyldes etter sigende økt etterspørsel rettet mot vesker og andre skinnprodukter.

På global basis utgjorde omsetningsvolumet til det franske superluksusmerket nesten 450 millioner euro, eller over 4 milliarder norske kroner, i perioden april til juni.

Salget av skinnvarer steg på samme tid med 33 prosent, og står nå for mer enn halvparten av selskapets samlede inntekter.

-Vi vil fortsette å investere betydelig i virksomheten gjennom andre halvdel av året. Dette vil inkludere åpning av nye butikker og renoveringen av våre eksisterende utsalg, da primært i Asia og USA, skriver selskapet i en pressemelding, ifølge BBC.

KOSTBAR: Birkin-vesken i krokodilleskinn til en pris av svimlende 800.000 kroner.

Videre steg også salget av «ready-to-wear» og tilbehør med 13 prosent, mens selskapets silke- og tekstilvirksomhet økte med 11 prosent.

Derimot gikk salget av både klokker, parfyme og servise tilbake.

Analytiker Dennis Weber i Evolution Securities mener luksusprodusenten ble hjulpet av sitt ekstremt sterke merkenavn.

-Hermès omdømme er helt essensielt i den økonomiske situasjonen vi er inne i, uttaler han, ifølge BBC.

Nedgangen i salget av klokker reflekteres for øvrig i de generelle tallene for den sveitsiske urmakerstanden.

Det totale salget av sveitsiske klokker, inkludert Rolex og TAG Heuer, skrumpet nemlig inn med 26 prosent i første del av 2009.

Har du et næringslivstips – kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere