RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

Hermès trosser finanskrisen

Sist oppdatert:
Superdyre håndvesker bidrar til å øke luksusmerkets omsetning.

Luksusprodusenten Hermès rapporterer om 12 prosents økning i salget for andre kvartal av 2009, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

NA24 – din næringslivsavis

Veksten skyldes etter sigende økt etterspørsel rettet mot vesker og andre skinnprodukter.

På global basis utgjorde omsetningsvolumet til det franske superluksusmerket nesten 450 millioner euro, eller over 4 milliarder norske kroner, i perioden april til juni.

Salget av skinnvarer steg på samme tid med 33 prosent, og står nå for mer enn halvparten av selskapets samlede inntekter.

-Vi vil fortsette å investere betydelig i virksomheten gjennom andre halvdel av året. Dette vil inkludere åpning av nye butikker og renoveringen av våre eksisterende utsalg, da primært i Asia og USA, skriver selskapet i en pressemelding, ifølge BBC.

KOSTBAR: Birkin-vesken i krokodilleskinn til en pris av svimlende 800.000 kroner.

Videre steg også salget av «ready-to-wear» og tilbehør med 13 prosent, mens selskapets silke- og tekstilvirksomhet økte med 11 prosent.

Derimot gikk salget av både klokker, parfyme og servise tilbake.

Analytiker Dennis Weber i Evolution Securities mener luksusprodusenten ble hjulpet av sitt ekstremt sterke merkenavn.

-Hermès omdømme er helt essensielt i den økonomiske situasjonen vi er inne i, uttaler han, ifølge BBC.

Nedgangen i salget av klokker reflekteres for øvrig i de generelle tallene for den sveitsiske urmakerstanden.

Det totale salget av sveitsiske klokker, inkludert Rolex og TAG Heuer, skrumpet nemlig inn med 26 prosent i første del av 2009.

Har du et næringslivstips – kontakt NA24

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere