NA24.no

Foto: Holm, Morten (SCANPIX)

Hva gjør du når bagasjen ikke kommer?

Sist oppdatert:
Du står igjen alene ved bagasjebåndet. Er ferien ødelagt?

Følelsen av å stå igjen alene ved bagasjebåndet og se beskjeden «last bag on belt» er ikke spesielt hyggelig. Ifølge selskapet SITA forsvinner rundt 30 millioner kofferter hvert eneste år på flyturer.

Kan være katastrofe eller praktisk
Hva skal du gjøre? Er ferieturen ødelagt?

I verste fall mister du dine verdisaker og medisiner for alltid.

I beste fall kan dette være det beste som skjer deg på turen. Om bagasjen din er mer enn fire timer forsinket, har du nemlig rett på å kjøpe deg både det ene og det andre på forsikringsselskapets regning - selv om du får kofferten tilbake i løpet av dagen.

Slik går du fram
Nettavisen har kontaktet flere av de store reiseforsikringsselskapene i Norge, for å høre hvordan du skal gå fram når du plutselig blir stående uten bagasjen din på flyplassen.

- Det er ikke nødvendig å melde en slik skadesak straks. Men antakelig vil mange ta kontakt for å avklare hvilke rettigheter de har angående innkjøp i den tiden bagasjen er borte, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i If Skadeforsikring til Nettavisen.

Meld bagasjen savnet
Det som derimot er viktig er å umiddelbart ta kontakt med flyselskapet, typisk gjennom bagasjehåndteringsselskapet i bagasjehallen.

- Man må kontakte flyselskapet for å etterlyse bagasjen og få dokumentasjon for at den er savnet, såkalt PIR-rapport (Property Irregularity Rapport). Da denne er å betrakte som et «verdipapir», er det viktig at denne håndteres deretter, forteller Vennesland.

For å melde bagasjen savnet, må du som regel fremvise både kvittering for innsjekket bagasje, beskrive bagasjen - og gjerne opplyse hotellet du skal bo på slik at bagasjen kan leveres.

Utgifter vil bli refundert
Dersom bagasjen dukker opp i løpet av fire timer, så har du ikke rett på noen hjelp fra forsikringsselskapet. Overstiger ventetiden dette, får du derimot tilbakebetalt dokumenterte utgifter du har som følge av at du har blitt stående uten bagasjen. Beløpet du kan få dekket varierer mellom forskjellige forsikringsselskap, og det kan også variere avhengig av hva slags tur du er på.

- I den tiden bagasjen er borte kan man, etter 4 timer, kjøpe inn nødvendige klær og toalettsaker på feriereise. Vi ser naturligvis på at innkjøpene bør være nødvendige og relatert til reisen. Toalettsaker, undertøy, badetøy osv. hvis man er på «badeferie». Hvis kofferten ikke dukker opp etter tre til fireuker, regnes den som tapt. Da er det ikke egne regler for innkjøp, men erstatning for det som var i kofferten.

If Skadeforsikring, som inkluderer Europeiske, opererer med 3000 kroner på ferie, og 6000 kroner på tjenestereise. Gjensidige og DnB NOR, inkludert kredittkort-reiseforsikringen, opplyser at deres tak er 2500 kroner.

Enkelte ting kan ikke erstattes
Om du skal reise videre fra stedet der du lander, på for eksempel cruise eller en rundreise, og dermed må reise videre uten bagasje, er det fortsatt flyselskapets ansvar å sørge for at du får koffertene dine. I mange tilfeller kan det være praktisk vanskelig å gjennomføre før du har kommet hjem.

- Ikke legg bil- og husnøkler, viktige medisiner, penger, mat eller knusbare ting i bagasjen, er den klare anbefalingen fra informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen i DnB NOR.

Andre kan ta din koffert
Ifølge forsikringsselskapene er forsinket og mistet bagasje de vanligste problemene de håndterer i forbindelse med reiseforsikring. Men i en del tilfeller er det ikke flyselskapet sin skyld at bagasjen er borte.

Derimot er det mange som tar med seg feil koffert fra bagasjebåndet fordi mange kofferter er svært like.

- Vi anbefaler at bagasjen merkes godt, både utvendig og innvendig, og at særlig verdifulle gjenstander pakkes i håndbagasjen om mulig, sier Rasmussen.

Dette kan gjøres på flere måter, typisk med klistremerker, tape, «magebelter» eller andre tydelige merker.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere