RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
ENKELT: Vi handler på mobil mer enn noen sinne.
ENKELT: Vi handler på mobil mer enn noen sinne.

I år handler vi for 40 milliarder på mobil og nettbrett

Sist oppdatert:
For første gang handler vi mest på mobil og brett.

Den norske e-handelen hadde en omsetning på 69,1 milliarder kroner i 2014. I år anslås den å ende på mellom 79,7 og 82,9 milliarder, og for første gang skjer mesteparten av handlingen via mobil og nettbrett ifølge betalingsleverandør Dibs, skriver Dagens Næringsliv.

Det vil si vi kommer til å handle for 40 milliarder.

Europeiske spørreundersøkelser viser at vi handler mer på impuls med mobilen.

- 90 prosent av alle kjøp er impulsive. Og mobilen er alltid tilgjengelig. Får du inspirasjon, kan du kjøpe der og da, sier administrerende direktør Jeanette Dyhre Kvisvik i Sobazaar, Schibsted og Telenors klesbutikk på nett.

LES også: Netthandeltrikset som sikrer deg mot svindel

Og med mobilapper og sosiale medier, handler vi raskere før vi tenker gjennom.

- Dette har i bunn og grunn med hvor stor mulighet du har til å etterprøve impulsen. Jo mer tid du har å tenke over, desto mer sannsynlig er det at du kan komme p andre tanker, sier professor og instituttleder ved BI, Bendik Meling Samuelsen, som påpeker at det ikke er uproblematisk, og at mange innen markedsføringsfeltet ser på hvordan vi som forbruker kan få et mer veloverveid forbruk.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere