NA24.no

Janne Bjergli Kjøkken Ikea Forbrukerombudet
Janne Bjergli Kjøkken Ikea Forbrukerombudet Foto: Privat.

Ikea holdt kjeft om supertilbud

Sist oppdatert:
Benektet at det ville komme til Norge. Da kjøpte Janne kjøkken.

Janne Bjergli er i gang med oppussing av sin nye leilighet i Tønsberg. Etter å ha vurdert mange kjøkkenløsninger valgte hun til slutt å kjøpe et kjøkken fra Ikea til omlag 40.000 kroner.

Kort tid etter bestillingen satte Ikea i gang en stor kjøkkenkampanje der de gir kundene 1000 kroner i gavekort per 10.000 kroner de handler for.

Ringte og sjekket
- Ikea hadde tidligere i år samme type kampanje i Sverige. Jeg tok derfor kontakt med Ikea i Norge for å høre om jeg burde vente med bestille kjøkken i tilfelle de skulle ha samme kampanje i Norge, sier Bjergli til NA24.

Ikea svarte et klart nei og Bjergli bestilte derfor kjøkkenet.

- Jeg ble rimelig irritert da det bare tok noen dager fra bestillingen min, til Ikea satte i gang en identisk kampanje i Norge, sier Bjergli.

Vil ikke revurdere
Hun går nå glipp av gavekort på totalt 4000 kroner som hun kunne fått hvis Ikea hadde svart henne riktig.

- Jeg tok ny kontakt med Ikea, men de var ikke villig til å revurdere til tross for at jeg hadde forhørt meg om kampanjen på forhånd, sier Bjergli.

Ikea reklamerer med at selskapet tilbyr «Verdens beste bytte- og returrett».

Ordningen går ut på at dersom du angrer på et kjøp kan du bytte eller returnere varer og få pengene igjen. Dessverre for Bjergli er spesialbestilte varer unntatt fra ordningen.

- Som en del av kjøkkenløsningen spesialbestilte jeg benkeplaten og den kommer ikke inn under returrordningen. Resten kan jeg riktignok avbestille og bestille på nytt, noe som skulle gi meg to gavekort på 1000 kroner. Minus kanselleringsgebyret på 750 kroner blir summen 1250 kroner, sier Bjergli.

- Dårlig kundeservice
Fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet forstår at kunden er skuffet.

- Her har det enten vært slik at kundebehandleren Bjergli snakket med var uvitende om kampanjen i Sverige var på vei til Norge, eller at de rett og slett ikke ønsker å informere om kommende kampanjer, sier Gjedrem.

Dessverre for Bjergli har Ikea sitt på det tørre i henhold til markedsføringsloven.

- Det er ingenting I markedsføringsloven som påbyr selskaper å informere om kommende kampanjer. Men dersom de var klar over at kampanjen ville komme når kunden ringte og spurte, så vil jeg ikke nøle med å karakterisere behandlingen av Bjergli som dårlig kundeservice, sier Gjedrem.

Ikea Norge har følgende kommentar til saken:

- Det er vanskelig for meg å si om kundebehandleren det her er snakk om visste om den kommende kjøkkenkampanjen eller ikke. Normalt informerer vi om kommende kampanjer på våre varehus cirka 14 dager i forkant. Detaljene i kampanjen røper vi imidlertid ikke i forkant, sier kommunikasjonsrådgiver Håvard Løkke i Ikea Norge til NA24.

Han opplyser at spesialbestillingen av benkeplaten går inn under returordningen, men ved kansellering av en slik ordre påløper et gebyr på 700 kroner.

- Kunden kan altså velge å avbestille og få pengene igjen for hele kjøpet. Hvis kjøkkenet i dette tilfellet er kjøpt på varehus med en totalpris på 40.000, og inneholder én spesialordre, vil kunden sitte igjen med 3.300 kroner ved å avbestille og kjøpe varene på nytt under kampanjeperioden, sier Løkke.

Føler du deg lurt av en annonse? Tips oss her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere