RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Gorm Kallestad (SCANPIX)

Ikke la deg lure av inkassoselskapene

Sist oppdatert:
Flere hundre tusen unge voksne havner i inkassotrøbbel hvert år. Mange av disse føler seg lurt og bedratt. Se inkassoekspertens råd.

(Nettavisen): I august i fjor fikk Fredrikstad-borgeren Knut Sparhell, en svært uheldig melding fra inkassoselskapet Kredinor SA. Melding beskrev en innvilget avtale mellom Kredinor og Sparhell. Fredrikstad-borgeren valgte å ignorere SMS-en, da han ikke var kjent med avsenderens påstand.

LES OGSÅ:Norske ungdommer har 1 milliard i inkassogjeld

- Deretter fikk jeg flere påminnelser om å betale 1500 kroner. Kort tid senere mottok jeg enda en SMS. Det stod at jeg hadde misligholdt avtalen og hele kravet måtte betales. Kravet var på 52469 kroner.

Sparhell, vurderte å betale kravet, selv om han ikke helt forstod hva det kunne gjelde.

- Heldigvis tok jeg kontakt med inkassoselskapet. Etter mye frem og tilbake kunne de fortelle meg at de hadde gjort en feil. SMS-en var sendt til feil person.

- Jeg følte meg sterkt urolighet av meldingene. De hadde vokst som en trussel mot min økonomi, og skapt angst for inndragning av mine eiendeler om jeg ikke fant penger, legger han til.

- Ikke uvanlig
Nettavisen har vært i kontakt med inkassoekspert og daglig leder i selskapet, Inkassorådgiverne AS, Øyvind Lien. Han har flere gode forslag til de som har havnet i en klinsj med ett eller flere inkassoselskap.

- Er det slik at det aktuelle inkassoselskapet inndriver et krav du mener ikke er riktig, er det viktig at du bestrider kravet skriftlig på et så tidlig tidspunkt som mulig. Bestridelsen må også være begrunnet. Når et krav er bestridt og fordringshaveren fremdeles ønsker å inndrive kravet, sendes da kravet til Forliksrådet, sier Lien.

Forliksrådets funksjon i disse sakene er å avgjøre om kravet er reelt eller ikke. Blir det en dom i favør inkassoselskapet, er kravet sikret i ti år og inkassoselskapet kan da fortsette innkrevingen. Neste steg vil da, i mange tilfeller, være en utleggsbegjæring til Namsmannen.

- Opptrår inkassoselskapet på en måte som utsetter deg for urimelig påtrykk, skade eller ulempe, kan det være de opptrår i strid med god inkassoskikk. Føler du dette, bør du så snart som mulig gi beskjed skriftlig til inkassoselskapet om dette. Endrer de ikke sin opptreden, kan du vurdere å ta saken videre til Inkassoklagenemda, sier han.

- Vinner du frem med klagen, og inkassoselskapet har opptrådt i strid med god inkassoskikk, vil konsekvensen være at alle inndrivelseskostnadene i saken vil frafall, legger han til.

Lov om god inkassoskikk

- Når man har gjeldsproblemer, og har hatt det en stund, må man vite at det går utover de fleste aspekter av livet. For noen kan dette være så dramatisk at mer enn én enkelt telefon fra et inkassoselskap kan oppfattes som støtende for den som skylder penger. Dette betyr ikke nødvendigvis at inkassoselskapet bryter god inkassoskikk. Ringer inkassoselskapet deg veldig ofte og til utidige tidspunkt eller oppsøker deg på døren eller arbeidsplassen, kan dette være i strid med god inkassoskikk. Det samme gjelder hvis inkassoselskapet krever for høye salærer, ikke overholder tidsfrister og slikt, sier Lien.

- Det er ikke veldig ofte inkassoselskaper blir "dømt" for dette, men det hender, legger han til.

Henvend deg skriftlig
- Når du tar kontakt med et inkassoselskap bør denne kontakten i all hovedsak være skriftlig. Man bør bruke e-post slik at man kan dokumentere sine forsøk på henvendelser. Noen inkassoselskaper har kontaktskjemaer på sine nettsider der du ikke får kvittering på henvendelsen du sendte, så disse anbefales ikke å bruke med mindre du får en kopi til din e-postadresse, sier inkassoeksperten.

- Hvis du først skal henvende deg pr telefon til inkassoselskapene, er det viktig at du forsøker å isolere følelsene dine fra telefonen du skal ta. Lukk gjerne øynene og klargjør kroppen for samtalen. Det finnes like mange mennesketyper blant saksbehandlerne hos inkassoselskapene, og det er umulig å komme like godt overens med alle, sier han.

Har du hatt dårlig erfaring med inkassoselskapene? Kommenter på feltet under.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere