RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

Ingen lysning i tank

Sist oppdatert:
Supertankerne må snarere regne med nye ratefall en noen bedring på kort sikt.

Det går frem av skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport. Markedet er nå preget av begrenset aktivitet og et stort antall ledige VLCC’er ventet til Midtøsten de nærmeste 30 dagene.

Følg markedet tettest på NA24 iMarkedet

Ifølge Fearnleys tellinger kan omkring 100 VLCC’er ventes til Den arabiske golf, og da er ikke Frontline og Tankers Internationals store flåte talt med. Interessen for å slutte skip blant befrakterne betegnes som liten.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Eneste lysglimtet for VLCC’rederne for øyeblikket er Atlanterhavsmarkedet, men trusselen fra ballasting truer med å underminere markedet. Ratene i Atlanterhavet ligger på det dobbelte av nivåene ut av golfen, noe som forsvarer ballasting for å få last ut av Vest-Afrika.

Ratenivået på sterkning Midtøsten til Fjerne Østen ligger nå rett over 30.000 dollar dagen, mens det gis 64.000 dollar dagen på en reise fra Vest-Afrika til Mexicogolfen for en moderne VLCC.

Suezmax-markedet klarer seg foreløpig bedre og det har til og med vært et lite løft i ratene fra Vest-Afrika, som nå ligger på drøye 40.000 dollar dagen til østkysten av USA. I det Indre Middelhav beveger ratene seg sidelengs ifølge Fearnleys, på nivåer rundt 53.000 dollar dagen.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere