NA24.no

Foto: Bilde fra video (Arbeiderpartiet)

Jens juksetur går verden rundt

Utenlandske medier reagerer på det falske stuntet til Jens Stoltenberg og Arbeiderpartiet.

Det er The New York Times som skriver om statsminister Jens Stoltenberg og Arbeiderpartiet sitt spreke forsøk på å hanke inn stemmer.

I en reklamefilm for Arbeiderpartiet kjører Stoltenberg rundt som taxisjåfør for en dag. Totalt 14 passasjerer fikk sitte på med Stoltenbergs taxi med et «skjult kamera». Torsdag har netsen 1,4 millioner sett den iscenesatte valgkampfilmen.

VG melder at fem av passasjerene ble rekruttert til såkalt «street casting», og visste at de skulle delta i en valgkampfilm.

- Det betyr at de er blitt spurt på gata om de kunne tenke seg å være med i en film for Arbeiderpartiet, og at de ville bli hentet i taxi. Felles for alle passasjerene er at de ikke hadde noen anelse om at de ville bli plukket opp av statsministeren, skriver kommunikasjonssjef i partiet, Pia Gulbrandsen, i en e-post til VG.

Deltakerne fikk 500 kroner for å delta på taxituren.

Før det ble det kjent at stuntet var falsk skal flere utenlandske medier ha omtalt filmen, blant disse BBC, Metro, islandske Morgunblaðið, den ledende nettavisen i Bangladesh, Bangla Mail 24, nederlandske nieuws.nl, australske The Sydney Morning Herald, belgiske La Libre og for ikke å glemme en av verdens ledende nettsider The Huffington Post.

Nå skal utenlandske medier reagere på at stuntet var falskt.

«Det som først så ut til å være et dristig politisk stunt (...), viser seg å ha vært minst delvis iscenesatt.» skriver New York Times.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere