RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
GULFSTREAM G550. Stål-milliardær Lakshmi Mittal er en av de som har har bladd opp 36 mill dollar, 181 mill kroner, dollar for dette forholsdvis lille flyet.
GULFSTREAM G550. Stål-milliardær Lakshmi Mittal er en av de som har har bladd opp 36 mill dollar, 181 mill kroner, dollar for dette forholsdvis lille flyet.

Jet-markedet til himmels

Sist oppdatert:
Mange har tro på at 2012 blir et vekstår for salg og utleie av jet-fly til næringslivet.

Privatjet-industrien forventer at 2012 kommer til å bli det første året med vekst siden kriseåret 2009.

- Vi fikk ikke så mange bestillinger i 2008 som vi hadde ønsket, sier mellomleder i General Aviation Manufacturers Assosiation, Jens Hennig til Reuters.

Honeywell International, produsent av flyutstyr og –motorer har også stor tro på at det er bedre tider i vente.

- Vi tror 2011 representerer bunn-nivå, sier direktør Rob Wilson.

Etterspørselen for såkalte business-jets falt i 2009 etter fem års vekst i leveringer, fordi selskapene strammet inn på reiseutgifter etter finanskrisen som rammet verden i 2008. Volatile finansmarkeder og frykt for at økonomien kan bli verre, fører til at kundene foreløpig har uteblitt.

- Den vanligste indikatoren på markedet for privatfly er fortjenesten til store selskaper, og de er på rekordnivå, sier flymarkedsanalytiker for Teal Group, Richard Aboulafia.

Markedet er bedre for store jet-fly som brukes av de større selskapene og svært velstående privatpersoner, enn for det litt rimeligere segmentet. I dette markedet har man sett en vekst fra 2008 til 2010 på 13 prosent, ifølge tall fra flyprodusentene.

- Jo størret flyet er, jo bedre er markedsutsiktene, sier Eddy Pieniazek til Reuters.

Dermed kan det se ut til at selskaper som Gulfstream kan se lyst på fremtiden.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere