NA24.no

Kampen mot TV

Sist oppdatert:
Trond Giskes nei til politisk og religiøs reklame på TV kommer til å fremstå som like bakstreversk som kampen mot fargefjernsyn. Hva er det med norske politikere og TV?

(NA24-KOMMENTAR): Norske politikere har av en eller annen grunn alltid hatt et problematisk forhold til TV.

På 1950-tallet gikk bølgene høyt da Stortinget diskuterte fjernsynets fremtid i Norge. Politikere kunne fra Stortingets talerstol fortelle at de hadde hørt at i USA var lå hele bydeler øde om kvelden, og befolkningen satt hjemme i mørket for å kunne konsentrere sin fulle oppmerksomhet om TV-ruta.

På 1970-tallet var det farge-TV som var problemet. Norske politikere, spesielt på venstresiden, varslet de verste konsekvenser hvis norske TV-tittere skulle få se Titten Tei, Tom Lund eller Kåre Willoch i farger. Det endte likevel med et nølende ja til farge-TV, i form av en prøveordning.

På 1980-tallet var det reklame på TV som var den store styggen ulven, helt til politikerne ble overkjørt av den teknologiske utviklingen, i form av satellitt-TV.

Nå er det politisk og religiøs reklame på TV som skremmer politikerne. Kulturminister Trond Giske vil sette en stopper for en liberalisering som var startet av Bondevik-regjeringen.

Her kan du lese Stortingsmeldingen.

Giskes nei til TV-reklame er absurd på mange nivåer.

Heller såpe enn politikk
For det første er det jo merkelig at politikerne har så dårlig selvbilde at de mener befolkningen må spares for å se dem reklamere for sine politiske tanker, mens det er greit at vi skal påvirkes til å kjøpe enda mer sjampo, klær eller biler.

Dernest er det merkelig at denne bekymringen bare gjelder TV, mens politikerne kan skryte så mye de vil av sine ideer og planer i andre medier, som aviser, radio og internett.

For det tredje er Giskes begrunnelse, å beskytte ytringsfriheten, fullstendig absurd. Man skal altså begrense ytringsfriheten for å beskytte den. Angivelig er dette fordi TV-reklame er dyrt, og ikke vil være tilgjengelig for mindre ressurssterke grupper.

Man trenger ikke være særlig observant for å se at et ressurssterkt parti som Arbeiderpartiet også i dag klarer å dominere mediebildet på bekostning av Pensjonistpartiet, Det Liberale Folkepartiet, RV eller Kystpartiet. Slik er det allerede, selv uten politisk TV-reklame.

Teknologien endres
Men det aller verste med Giskes reklameforbud er at han fullstendig ser bort fra den teknologiske utviklingen.

Med dagens utbygging av bredbåndsinternett, kan filmer og web-TV enkelt distribueres og vises utenom de tradisjonelle TV-kanalene. Film og animasjoner er allerede vanlige reklameformater på internett, og det kommer også på mobiltelefoner.

En politisk reklamefilm kan altså fritt vises på TV 2 Nettavisen eller NA24, men ikke på TV 2, for å ta nærliggende eksempler.

Det er allerede greit å høre en politikers stemme i en radioreklame. Det vil også være OK at lyden akkompagneres av lepper som beveger seg i en reklame på en PC eller en mobiltelefon. Men altså ikke på TV.

Giskes svar på Brustadbua
I tillegg venter jo de fleste som følger med på medieutviklingen at den TVen vi glor på fra sofaen, og den PCen vi har på pulten, vil smelte sammen. Skillet mellom internett og TV blir borte, og Giske blir sittende igjen med en symbolsak omtrent like frisk og fremtidsrettet som Brustad-bua, som fortsatt kleber ved partikollega Sylvia Brustad.

Det har alltid forundret meg at politikere velger å kjempe for å bremse en utvikling alle, sannsynligvis inkludert dem selv, ser komme.

Er det politisk visjonært å kjempe for at fremtiden skal komme om fem år i stedet for om fem måneder?

Are Slettaner tidligere leder for TV 2 Nettavisens økonomiseksjon og redaktør for iMarkedet.no. Han jobber nå for NA24 fra Houston, USA, og skriver blant annet kommentarartikler. Her kan du lese de siste dagenes kommentarer:

«Hyggelige» matpriser?
Børsras – hva gjør du?
Uenig i strategien, tar æren likevel
Oljeboblen som sprakk
En afrikansk tragedie
Høyre-katastrofen
Berlin-mur mot Fredriksen?
Tror ansatte-aksjer gir kursfall
Svikter sekstimersdagen
Analytikere trenger regnehjelp
Jeg, en idiot
Ikke hør på finansselgerne!
Trikser dyr mat billig
Oljemesse i eksosdis
Stordalen, her er 1. mai-talen din!
Blir vi nyskapende av oljepenger?
Atomkraft? OK da!
Vive la différence!
Svenskevits i kraftmarkedet
Er de rødgrønne bra for børsen?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere