NA24.no

Kampen om klikkene

BP har flere ansatte enn antall brukere av hjemmesiden. Bare ett britisk selskap holder mål.

LONDON (NA24): Media-giganten BBC er eneste engelske selskap som er rangert blant verdens ti mest brukte hjemmesider.

NA24 - din næringslivsavis

Ifølge en fersk undersøkelse fra Nielsen NetRatings er Storbritannias største selskaper rene sinker når det gjelder brukere av deres respektive hjemmesider på Internett. Tall fra november viser at hjemmesiden til BBC i løpet av den måneden hadde om lag 16 millioner brukere.

UK danket ut av USA
Det er amerikanske selskaper med Microsoft og Google i spissen som dominerer denne statistikken med om lag 25 millioner brukere hver.

BBC havner på femte plass med om lag 16 millioner unike brukere. Hjemmesiden til den engelske regjeringen er rangert som britenes nest mest brukte med 8,2 millioner brukere i samme periode.

Tallenes tale er klar – Storbritannias 20 største selskaper har hjemmesider som knapt nok slår ut på radaren og har så få brukere at det knapt nok kan registreres på offisielle registreringer. Nielsen NetRatings registrerer 5000 av landets mest populære hjemmesider.

Når det gjelder engelske banker, som har investert stort for å nå nettbrukere, er det Royal Bank of Scotland som er ledende med 23. største gruppe av unike brukere.

Som en kontrast til BBC og de store amerikanske selskapene er oljegiganten BP, Storbritannias største selskap i verdi og omsetning, rangert som nummer 2605 når det gjelder online brukere med et besøkstall på kun 81.000, et tall som faktisk er mindre enn antall ansatte i BP.

- Må være tilgjengelige
Chris Lake fra selskapet analyseselskapet E-consultancy sier følgende:

- Et selskap som BP behøver ikke å tiltrekke seg kunder til sin hjemmeside, men de har likevel behov for en sterk tilstedeværelse på nettet. Når bloggere rapper til med en negativ historie om BP, vil andre instinktivt lete etter selskapets svar og BP må av den grunn være tilgjengelig.

Alex Burmaster i Nielsen NetRatings sier at lite trafikk til en hjemmeside ikke er et tegn på dårlig webdesign og trekker frem hjemmesiden til selskapet AstraZeneca som et eksempel på god design.

– Den er enkel, ren og der er det lett å finne det du leter etter. Bruken av en hjemmeside avhenger sterkt av den type forretning man driver, sier Burmaster til avisen The Times.

Nettbutikk
Supermarked-kjeden Tesco har imidlertid en hjemmeside som både fungerer og har mye besøk. Her kan man også handle på nettet.

– For Tesco er det vanskelig å konkurrere med kjeder som kun har netthandel, som for eksempel Amazon online. Men Tesco har taklet online-modellen mye mer effektivt enn sine engelske konkurrenter, sier en annen ekspert.

Den mest intense kampen om Internett-brukerne, og om å være størst, er et rent amerikansk oppgjør. I 2005 var Microsoft 13,2 prosent større enn konkurrenten Google. Det gapet er nå minsket til kun 1,3 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere