RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
INNTEKT: Caroline Berg Eriksen er blant Norges mest polulære bloggere. Det tjener hun også godt på.
INNTEKT: Caroline Berg Eriksen er blant Norges mest polulære bloggere. Det tjener hun også godt på. Foto: Mediehuset Nettavisen (Side2)

Kan tape millioner på bloggskandalen

Nå får annonsører beskjed om å dumpe Caroline Berg Eriksen.
Sist oppdatert:

Det stormer rundt Caroline Berg Eriksen. Bloggskandalen kan få økonomiske konsekvenser for bloggeren.

Eksperter mener bloggeren er i ferd med å miste all troverdighet, og nå har annonsørene begynt å rømme.

Les også:Fotballfrue til himmels etter å ha bli tatt med buksene nede

Har fått nok

I mediebyrået MEC har man satt foten ned for Caroline Berg Eriksen.

– Jeg har nettopp gitt råd til en stor annonsør om å ikke kjøpe blogginnlegg hos Caroline Berg Eriksen, sier Kristina Loennechen Church til Nettavisen.

Bloggen utgir seg for å være noen annet enn det den egentlig er, mener Church.

– Hun hevder at hun ikke retusjerer bilder, men er avslørt for å ha gjort nettopp det. Innholdet hennes blir plutselig ikke troverdig. Det blir så falskt, sier netteksperten.

Bloggen er god butikk for ekteparet. I fjor alene ble det omsatt for 2,8 millioner og det ble tatt ut et utbytte på 1,2 millioner kroner.

– Det er synd at noen som har så mange lesere skal miste troverdigheten sin. Det er kjipt for oss som annonsører også. Vi får heller finne noen mindre og mer troverdige istedenfor, forsetter Kristina Loennechen Church.

Mer om Fotballfrue-bråket:
(Artikkelen fortsetter under.)


Vil ikke være assosiert med juks

Merkevaren Kavli og treningssenterkjeden Fresh Fitness er noen av annonsørene på bloggen til Caroline Berg Eriksen. Selskapet AdLINK har ansvaret for salget, men ønsker ikke å svare på spørsmål fra Nettavisen.

SIER «NEI»: Nettekspert Kristina Loennechen Church ber annonsører holde seg unna Caroline Berg Eriksen.

Også hos Carat har man satt foten ned for Caroline Berg Eriksen.

– Annonsører vil prøve å styre unna dette. Ingen er interessert i å være assosiert med juks, sier Erik Solberg, digital redaktør i mediebyrået Carat til Nettavisen.

GUNNAR TJOMLID:Om Fotballfrue og kommentarfusk

– Caroline Berg Eriksen har prøvd å fjerne seg fra rosablogg-stempelet. Dette er ikke et skritt i riktig retning. Det er galt å trikse med sannheten. Likevel, det er leserne som vil avgjøre hvor stor denne tabben var. For brorparten av våre annonsører er det på kort sikt ikke aktuelt å annonserer hos Caroline Berg Eriksen.

– Hun tåler ikke flere smeller

PR-rådgiver Haakon B. Schrøder tror leserne nå vil være mer skeptisk overfor bloggeren.

– I større grad enn før må man tvile på alt hun er avsender av, sier PR-rådgiver Haakon B. Schrøder til Nettavisen.

– Hun har robbet seg selv for all troverdighet. En blogger er på lik linje med en journalist avhengig av å ha tillit. Reklamekjøpere vil kanskje oppleve at det er vanskelig å bli assosiert med henne, fortsetter han.

– Nå må hun levere troverdige blogger som vi kan stole på. Hun tåler ikke flere smeller nå, sier PR-rådgiveren.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere