RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kaos i transportmarkedet

Importen og eksporten går så det suser. Men den enorme mangelen på vogntog og sjåfører bremser festen.

Hva skjer når importen av frukt, bakervarer og frossenmat stiger som en nyttårsrakett samtidig som over 5000 danske vogntog står bom stille fordi sjåførene får bedre betalt som drosjesjåfører? Da må ni mann i Molde komme opp med en plan.

NA24 - din næringslivsavis

Daglig leder ved transportselskapet Shenker avdeling i Molde, Harald Duaas, frykter at den tyskeide transportgiganten ikke makter å møte markedets krav i fremtiden. Norske bedrifter importerer som aldri før, samtidig som norsk fiskeeksport går så det griner. Oppturen i 2006 vil skape kaos om den fortsetter inn i 2007.

- Vanvittig
- De siste månedene har vært helt vanvittige. Det er en enorm mangel på vogntog og sjåfører i hele den vestlige delen av Europa, forteller han til NA24.

Shenker kjøpte for ett år tilbake opp Linjegods, ett av landets ti mest kjente varemerker. Den tyske transportgiganten valgte å beholde kompetansen på importen inn til Norge ved kontoret i Molde, hvor den har vært i en mannsalder.

Duaas forteller at transportmarkedet lenge har vært en vanvittig krig når det gjelder priser på transport. Det som har vært utviklingen den siste tiden, er at markedet ønsker mer kvalitet og presisjon på leveransene. Akkurat det finner Duaas positivt, men det er vanskelig å møte den store etterspørselen etter termovogner på strak arm.

Avdelingen i Molde styrer hele Shenkers cargoflåte som befrakter varer som må ha en konstant temperatur. Samtidig må de også koordinere flåten med eksportavdelingen, som koordinerer bilene ut igjen til Europa, fullastet med fisk.

Duaas forteller til NA24 at 2006 har gitt en omsetningsøkning på 15 prosent. Avdelingen i Molde omsatte for over 100 millioner kroner innen nyttår.

Møter ikke etterspørselen
- Jeg håper at omsetningen ikke øker like mye i årene fremover. Jeg vil så absolutt tjene penger for Shenker, men per dags dato makter vi ikke å møte markedets etterspørsel, fastslår han.

Det er mangelen på langtransportsjåfører og vogntog som hindrer det norske import- og eksportmarkedet langs landeveien i å eksplodere fullstendig. Men Shenker har lagt en plan om å rekruttere flere til bransjen. Mest sannsynlig vil hele transportnæringen heve fraktprisene fra nyttår. Dermed blir det grunnlag for å heve sjåførlønningene. Noe som igjen skal friste til å velge sjåføryrket.

Nye strenge regler fra EU i kombinasjon med de lave transportprisene østblokklandene opererer med, har ført til at mange de siste årene har valgt å forlate yrket til fordel for mer stasjonære jobber.

Duaas lover at kampen om den europeiske landeveien skal vinnes på kvalitet og gode sjåfører. Det står tross alt 5000 biler og venter på at eierne blir fornøyd med lønnen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere