NA24.no

SKAL REISE KJERRINGA: «Paradise Hotel» kan snu de dårlige seertallene for TV3, spår TV-ekspert. Her er noen av deltagerne som ikke er avslørt ennå.
SKAL REISE KJERRINGA: «Paradise Hotel» kan snu de dårlige seertallene for TV3, spår TV-ekspert. Her er noen av deltagerne som ikke er avslørt ennå. Foto: Silje Bjørnstad, Mediehuset Nettavisen

Katastrofetall for TV3

Sist oppdatert:
Reklamekanalen har aldri før gjort det dårligere. TV-ekspert mener kanalen står igjen uten flaggskip

TV3 har fått en tung start på det nye året. Kanalen når nå kun 2,6 prosent av seerne over 12 år viser tall for januar, viser tall fra mediebyrået MEC. Det er tidenes dårligste tall. På slutten av 90-tallet var kanalen over fire ganger større.

– TV3 har startet januar ekstremt dårlig, og det skyldes at de ikke har lykkes med å markedsføre egne programmer. Kanalen når ikke nok mennesker, sier TV-ekspert Per Christian Strand Teslo i mediebyrået Carat til Nettavisen.

– Dette ser vi blant annet ved at «Bertrands Metode» skuffer og havner langt under forventet. Det samme gjelder «MasterChef». Kanalen står igjen uten flaggskip, fortsetter Teslo.

Glenn Engebretsen i mediebyrået MEC er overrasket over de svake tallene.

– Jeg har sagt hvert halvår de to siste årene, at nå kan seertallene ikke bli lavere, sier han til Nettavisen.

– Kanalen er i ingenmannsland

TV3 var i de første årene en fellesskandinavisk TV-kanal og hadde sin første sending nyttårsaften 1987, og «Lykkehjulet» med Knut Bjørnsen skulle bli en av de første egenprodusert programmene på kanalen.

Storhetstiden til kanalen var på slutten av 90-tallet. Da hadde TV3 en oppslutning på nesten 11 prosent. Nå er TV3 på størrelse med nisjekanalen Max.

– Er det mulig å snu de dårlige seertallene?

– Det er alltid mulig å snu, men de må bare peke ut en linje og finne ut hva de skal satse på. Det vanskelig å definere hva TV3 står for.

– Til sammenligning er Max en kanal for menn. Seerne vet at TV 2 tilbyr nyheter og underholdning. TVNorge satser på humor og dokumentarer, mens TV3 er i ingenmannsland, forsetter TV-eksperten.

TV-EKSPERT: Per Christian Strand Teslo savner en tydeligere profil fra TV3.

Reddes av «Paradise Hotel»

Reality-TV-serien «Robinsonekspedisjonen» er en av de programmene som har hatt største suksess på TV3. Programmet har gått på kanalen siden 1999, men ble i 2014 solgt til rivalen TV 2.

– TV3 har med dette solgt et av sine sikreste kort. Det overrasker meg. Kanalen har selv sagt at de skal endre profil ved å selge «Robinson» og beholde «Paradise Hotel». Det blir spennende å følge fortsettelsen, sier Glenn Engebretsen i mediebyrået MEC.

Per Christian Strand Teslo i Carat tror «Paradise Hotel» vil bli redningen.

– Programmet scorer høyt flere ganger i uken, så det pleier å hjelpe på, sier Teslo.

Side2 har vært i Mexico for å følge innspillingen av årets «Paradise Hotel»:



Hva synes du om reklamekanalene? Si din mening i kommentarfeltet!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!


Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere