NA24.no

Rema er Norges største enkeltkjede, men sliter med å kaper markedsandeler.
Rema er Norges største enkeltkjede, men sliter med å kaper markedsandeler. Foto: Torstein Bøe (NTB scanpix)

Kiwi rykker fra Rema

Rema kan måtte skru opp prisene dersom de taper vekst og markedsandeler over tid, mener dagligvareekspert.

I fjor hadde Rema en organisk vekst på 3,5 prosent - så langt i 2016 er veksten på én prosent, skriver Dagens Næringsliv i sin papirutgave. 

Rema er landets største enkeltkjede, foran Norgesgruppens Kiwi, men tall fra analyseselskapet Nielsen fra april i år, viser at Rema ikke klarer å skaffe seg flere markedsandeler. 

Kiwi har vokst med 1,4 prosentpoeng til en markedsandel på 20,2 prosent det siste året. Rema står på stedet hvil med en markedsandel på 24,8 prosent. 

- Over tid kan ikke Rema tape vekst og markedsandeler uten å svekke sin forhandlingsposisjon mot merkevareleverandørene, sier Erik Fagerlid til DN. Han er dagligvareekspert og partner i PA Consulting. 

Fagerlid sier at dette kan gjøre innkjøpsbetingelsene dårligere, noe som kan føre til at Rema blir nødt til å skru opp prisene og med dét tape konkurransekraft. 

Kiwi har en organisk vekst på 8,7 prosent, og vokser mest. Bak Kiwi kommer Coop Extra og Obs. 

Les også: Anundsen varsler strengere linje mot søndagsåpne butikker

Og denne: Rema: – Over 80 konkurrenter med ulovlig søndagsåpent

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere