NA24.no

Foto: Paul Weaver (TV 2 Nettavisen)

Kjedelig fra Vollvik

Sist oppdatert:
Vollvik tror han kan kuppe medie-Norge igjen. Er det derfor han holder så tett?

(NA24-ANMELDELSE): For PR-boken som Chess-gründeren nå gir ut er overfladisk, kjedelig og gjentakende.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye mediaguide

«Er det mulig å kjøpe et selskap for fire millioner kroner og så selge det etter tre år for 2,4 milliarder», spør trekløveret bak boken.

Unik fortelling
Vollviks PR-kamp mot gigantene Telenor og Netcom er uten tvil en unik mediefortelling. Og med «Idar Vollvik om PR» hadde undertegnede et håp om å forstå mer av trønderens opptur og kollaps i det offentlige rom. Hvordan fikk han journalistene til å skrive side opp og ned om sin person i en årrekke, og hva ved dette kjendiseriet fikk forbrukerne til å strømme til Chess?

Svarene som kommer er helt enkle og altfor lærebokaktige (og boken er lagd som nettopp det, en lærebok). Tre ganger på under ti sider får vi for eksempel høre at forsker Runar Døving mener folk forbinder Telenor med Sovjetunionen og kemneren.

Vollvik hadde to PR-byråer som konkurrerte om å gi ham råd. Hvordan fungerte dette samspillet, og hvordan jobbet man seg sammen frem til mediesakene? Boken går aldri i dybden på dette.

«Idar Vollvik om PR» blir dermed langt fra noe nybrottsverk om mannen som kapret de store norske mediene med blant annet krokodillen Idar/Ida og Koeniggsegg-bilen.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

«Det beste med PR - synes vi - er at små, lokale bedrifter som ikke har store markedsbudsjetter, men på grunn av PR-kompetanse, likevel kan ta kampen opp mot gigantiske konkurrenter og dermed øke sine markedsandeler», fastslår forfatterne.

«Medforfatter Trond Albert Skjelbred skal jo også ha en fremtid i PR-bransjen»

Som ramser opp ni PR-caser i hovedbolken. De meste spennende delene av boken kommer imidlertid mot slutten, da ledergruppen og en rekke journalister uttaler seg (anonymt riktignok) om Vollviks mediegrep og jobben han gjorde utenfor søkelyset. I tillegg skriver Chess-gründeren åtte helt egne sider, der Vollvik blant annet hevder at en liten redaksjonell artikkel i VG ga 10-20 ganger flere kunder enn en stor bannerannonse på førstesiden av samme avis.

Mulig med repetisjon
«Jeg tror også at dersom jeg skulle finne på noe nytt med en ny merkevare i dag og alle medier bestemte seg for at jeg ikke skulle få noe gratis, så ville jeg få det fordi konkurransen er så hard. (...) Jeg tror derfor det er mulig å gjøre dette flere ganger», skriver trønderen.

Kan hende er det derfor boken ikke trenger skikkelig ned i dybden? Medforfatter Trond Albert Skjelbred skal jo også ha en fremtid i PR-bransjen.

Etter hvert har Idar Vollvik blitt mer og mer medienisse. De siste årene har han også rotet bort mesteparten av Chess-formuen sin på børsspekulasjon. Jeg stiller meg sterkt tvilende til om mediene vil la seg forføre i samme grad igjen.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

PS: Lurer du på hva Vollvik selv mener er hans smarteste PR-grep? Svar: Det omstridte kjøpet av en gul CCE Koenigsegg til syv millioner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere