NA24.no

Kjendispsykolog slakter Norwegian

Sist oppdatert:
Kjent krisepsykolog kritiserer Norwegian. Setter spørsmålstegn ved sikkerheten.

Krisepsykolog Atle Dyregrov og hans kone er sterkt kritiske til flyselskapet Norwegian, etter at de på de tre siste flyturene til Spania har opplevd å få andre seter enn det de har bestilt.

- Jeg blir svært irritert når jeg stadig vekk opplever at Norwegian selger en tjeneste de ikke leverer. Når de først lar deg betale for å reservere et sete, er det uhørt at de gir bort setet ditt til andre, sier Dyregrov til Nettavisen.

Lurer på om sikkerheten er god nok
Han har opplevd at flybesetningen skylder på bakkepersonalet, mens bakkepersonalet sier de får seteplasseringen direkte fra Norwegian. Norwegian har derimot ikke sagt noen ting. De har ikke svart på brevet Dyregrov sendte i begynnelsen av desember for å få svar på hva seteklusset skyldtes.

- Når et selskap har en tjeneste som fungerer så dårlig, og de i tillegg ikke svarer på forespørsler, da begynner man som passasjer å lure på hvordan det er med kvalitetssikringen deres på andre områder også. Tar de for eksempel like lett på sikkerheten som de gjør med setereserveringen, undrer Dyregrov.

Han har forelest hos flere flyselskap om krisehåndtering, deriblant Norwegian. I tillegg har han fulgt opp etterlatte og overlevende etter blant annet fly- og helikopterulykker.

Avviser manglende sikkerhet
Dyregrov får kontant svar fra høyeste hold i Norwegian.

«Seteplassering har ikke noe som helst med sikkerhet å gjøre.»

Bjørn Kjos

- Hvis han har vært hos oss i Norwegian og holdt foredrag, bør han vite at seteplassering ikke har noe som helst med sikkerhet å gjøre, sier administrerende direktør Bjørn Kjos til Nettavisen.

Naturlig årsak til setekluss
Kjos forteller at det finnes en god grunn til at Dyregrov har opplevd å ikke få det setet han har reservert.

- Av og til må vi på grunn av tekniske problemer bytte ut det oppsatte flyet med et annet fly. Da vil ikke alle passasjerene få nøyaktig det samme setet som de har reservert, hvis det nye flyet er av en annen type med et annet oppsett av seter, forklarer Kjos.

Han sier at dette skjer i svært få tilfeller, men likevel ofte nok til at et slikt problem oppstår daglig.

- Vi har rundt 200 flyavganger daglig, og av disse vil vi måtte bytte fly 1-2 ganger, sier Kjos.

Også andre flyselskap opplever akkurat det samme, ifølge ham.

Har hatt maksimal uflaks
- Vi kan bare beklage at slikt skjer, og det høres ut som maksimal uflaks at dette har skjedd ham tre ganger på rad. Men frem til vi får en flyflåte bestående av bare en type fly vil dette oppstå fra tid til annen, sier Kjos.

Han forklarer at det er klageavdelingen som tar seg av slike brev som Dyregrov har skrevet til dem, men at det kan ta tid å få svar.

Ikke pengene som er det viktige
Kjos forteller at Dyregrov og andre passasjerer kan få refundert utgiftene sine når kluss med setereserveringen oppstår.

- Jeg har ikke tid til å styre med å få igjen 25 kroner. Dette gjelder ikke pengene, men forutsigbarhet, sier Atle Dyregrov.

Han og kona arbeider ofte på flyet på vei til leiligheten i Spania, derfor reserverer de seteplasser mot midtgangen for å få best mulig plass til pc-ene.

- Når de har et system der du kan reservere sete på forhånd, kjenner en seg jo trygg på at det vil fungere. Det er kun når jeg flyr med Norwegian jeg har opplevd at så ikke er tilfelle, sier Dyregrov.

Hva mener du? Kan man forvente å få de setene man reserverer, eller må man ta høyde for at tekniske problemer kan føre til at man må bytte sete? Diskuter under.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere