NA24.no

ENDELIG: Bjørn Kjos er lettet etter at streiken er over. Han avviser spekulasjoner om kompaniskap med billig-konkurrenten Ryanair.
ENDELIG: Bjørn Kjos er lettet etter at streiken er over. Han avviser spekulasjoner om kompaniskap med billig-konkurrenten Ryanair. Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)

Kjos vil ikke fusjonere med andre

Sist oppdatert:
- Jeg tror vi nesten har fått frieri fra alle flyselskaper i Europa, sier Bjørn Kjos.

FORNEBU (Nettavisen): Etter nesten 11 døgn er streiken i Norwegian over. Under pilotstreiken  har det vært høy temperatur mellom partene.

- Hvordan skal dere klare å jobbe som ett lag igjen?

-I arbeidskonflikter blir det fort en høy temperatur, så dette ser jeg ikke på som noe problem, sier Bjørn Kjos til Nettavisen.

Fakta: Dette er de enige om

Klikk for å åpne faktaboksen
 

· Stillingsgaranti fra morselskapet i tre år for samtlige piloter i Skandinavia (dvs. en garanti mot nedbemanning i pilotselskapene)

· Felles konsernansiennitet for alle piloter med baser i Europa (en pilot tilsatt ved en base kan ikke skyves ut av hensyn til ansiennitet)

· Ingen lønnsøkning i 2015 (utover opprykk på en fast lønnsstige på 2-5%)

· Minimum 184 fridager i året, dvs. minimal endring

· Helt marginale endringer i arbeidstid og fleksibilitet

· Overgang til innskuddspensjonsordning, samt en lukket ytelsespensjon for de som har 15 år eller mindre igjen til pensjonsalder (65 år)

· Skattefri utbetaling på 2,65 millioner kroner (30G) ved tap av flysertifikat (Loss of License-forsikring) + en engangsutbetaling på 1,65 x årslønn

· Felles forhandlingsrett for Norge, Sverige og Danmark

Kilde: Norwegian

Tidligere i konflikten kunne Nettavisen avsløre at det ikke er spesielt store forskjeller i lønnen til de norske pilotene sammenlignet med de som er ansatt ved basene andre steder i verden. Blant de kanbinansatte er forskjellene mye større.

Les også: 1.142.172 kroner tjener en Norwegian-kaptein

- Neste år er det kabinansatte som skal forhandle. Hvordan blir det?

- De færreste skandinaviske kabinansatte har lyst til å jobbe i andre land. Der er prisforskjellene større. De har full anledning til å jobbe for eksempel ved den engelske basen. Men de skandinaviske ansatte vil gjerne jobbe i Skandinavia, sier Kjos.  

Vil ikke fusjonere med Ryanair

Sikre kilder har fortalt til Nettavisen at Ryanairs mektige sjef Michael O'Leary har vært i kontakt med Bjørn Kjos en rekke ganger i løpet av pilotkonflikten.

- Kjos og O'Leary har snakket sammen en rekke ganger den siste uken. Blant annet har de snakket om både fusjon og oppkjøp, sier en kilde tett på Norwegian til Nettavisen.

Det avviser Bjørn Kjos:

- Jeg har ikke hatt samtaler med O'Leary. Vi har fått tilbud om leie av fly, som fra så mange andre. Jeg tror vi nesten har fått frieri fra alle flyselskaper i Europa. Men vi ønsker å være selvstendige.

Kjos tror det er begrenset hvor mye Norwegian vil vokse i Skandinavia i årene fremover.

- SAS er en fin konkurrent

- De siste årene har vi vokst utenlands. Veksten må komme ute, for vi er for få folk her i Norge. Jeg tor det er begrenset hvor mye vi kan vokse i Skandinavia ogs, sier han.

Kjos føler seg rustet mot å møte økt konkurranse:

- Du må forberede deg slik at du kan konkurrere med hvem som helst. Jo lavere kost jo vanskeligere er det å konkurrere. SAS er en veldig fin konkurrent.

- Ikke kostet en halv milliard

- Hvor mye har konflikten kostet Norwegian?

- Jeg har ikke tall på det, det er umulig å si. Personalkostnadene går kraftig ned på grunn av alle permiteeringene. En halv millard er et tall jeg ikke kjenner igjen, sier Kjos til Nettavisen før han avslutter.

- Jeg vil nok en gang beklage til alle passasjerene.

Norwegian jobber nå med å få i gang flytrafikken igjen. Selskapet har tro på normal drift fra onsdag ettermiddag.

Normal trafikk onsdag ettermiddag

En rekke av onsdagens Norwegian-flyginger går som normalt etter at den elleve dager lange pilotstreiken ble avblåst tirsdag kveld.

Norwegian opplyser at det foreløpig er klart at følgende reiser vil gå som normalt onsdag:

*Flyginger til og fra Storbritannia med rutenummer DY2400 til DY2900

*Flyginger til/fra Spania med rutenummer DY5100 til DY5598

*Flyginger til/fra Finland med rutenummer DY5599 til 5999

*Flyginger til/fra USA og Thailand med rutenummer DY7001 til DY7999

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere