RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kjøpefesten truer renten

Sist oppdatert:
Vi shopper til den store gullmedaljen. Straffen kan bli rentehopp.

Detaljhandelsbedriftene i Norge økte omsetningen med 0,4 prosent fra november til desember i 2006.

Det viser volumindeksen for detaljhandel fra Statistisk sentralbyrå.

Sterkere enn ventet
På forhånd ventet makroanalytikerne en oppgang på 0,3 prosent.

- Både AKU-tallene og detaljhandelstallene var sterkere enn det konsensus ventet, sier analytiker Mari Vattekar i DnB NOR Markets til NA24.

Les også: Flere får jobb

Det er fortsatt for tidlig å si om de sterke tallene vil medføre en renteheving fra Norges Bank igjen allerede i januar, tror analytikeren.

I morgen kommer en annen viktig nøkkelfaktor for rentesettingen til sentralbanksjef Svein Gjedrem. Da kommer KPI-tallene, som forteller om prisstigningen i landet.

- OM KPI-tallene skal vise seg å være sterke, tror mange at det vil komme en renteheving allerede i januar. Vi ser for oss at det er en sannsynlighet for det, men vi tror det er størst mulighet for at en oppjustering av rentebanen kommer først i mars, sier Vattekar til NA24.

Kronestyrking
De sterke tallene, både for arbeidsledigheten, detaljhandel og varekonsum har allerede ført til noen reaksjoner i markedet.

- Kronen har styrket seg et par øre i etterkant av tallene. Det er fortsatt sterk utvikling i arbeidsmarkedet. Norges Bank har et anslag for arbeidsmarkedet i år på 3,0 prosent, og vi begynner allerede å nærme oss. Ellers i markedet er tallene tolket positivt, sier Vattekar til NA24.

Årsvekst 8,3 prosent
Uten justering for sesongvariasjoner omsatte detaljhandelsbutikkene i volum for 8,3 prosent mer i november 2006 enn i november 2005.

Volumindeksen for detaljhandel utenom butikk, som blant annet omfatter postordre og internettsalg, gikk opp med 17,5 prosent. Butikker med andre nye varer, slik som klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer hadde en økning i omsetningsvolumet på 10,7 prosent. Butikker med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger hadde en volumvekst på 9,7 prosent i samme periode.

Verdivekst på 7,5 prosent
Totalt økte detaljhandelsbedriftene i Norge omsetningen i verdi (ikke justert for prisendringer) med 7,5 prosent i november 2006 sammenlignet med tilsvarende periode i 2005.

Sesongjusterte tall viser en økning på 0,5 prosent i varekonsumet fra oktober til november. Alle konsumgruppene økte jevnt, men konsum av elektrisitet og brensel hadde sterkest prosentvis stigning.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere