NA24.no

USA Today om USA-baserte flyselskap, deres piloter og fagforeninger: «For dem er Norwegians lave priser omtrent like velkommen som Mers-viruset».
USA Today om USA-baserte flyselskap, deres piloter og fagforeninger: «For dem er Norwegians lave priser omtrent like velkommen som Mers-viruset». Foto: USA Today

Klar melding til Obama: - La Norwegian fly

Sist oppdatert:
USA Today med sterk oppfordring til den amerikanske regjering.

USAs største papiravis, USA Today, gir full støtte til Norwegian og kritiserer amerikanske fagforeninger for forsøkene på å blokkere det norske selskapets langdistanseruter over Atlanterhavet. I sin leder 18 mai skriver avisen: (lederen er forkortet)

«Transatlantiske flyreiser i dag koster ofte mer enn 1000 dollar tur-retur. Derfor har passasjerene grunn til å feire når et flyselskap tilbyr rabatterte billetter. Det norske selskapet Norwegian tilbyr svært så behagelige priser helt nede i 194 dollar for enkeltreise fra New York til Oslo, eller 268 dollar fra Oakland til Stockholm.

USA-baserte flyselskap, deres piloter og fagforeninger er alt annet enn positive. For dem er Norwegians lave priser omtrent like velkommen som Mers-viruset. Nylig begynte Airline Pilots Association å kjøre annonser som prøver å kaste et illevarslende lys over det norske selskapet. Dette i et forsøk på å overtale The American Department of Transportation til å begrense Norwegians adgang til amerikanske byer.

Annonsene spør nedsettende: «Kan vi virkelig stole på et utenlandsk flyselskap med en lyssky selskapsoppbygging som truer den amerikanske flybransjen og dets ansatte?»

Trusselen fra oppkomlingen Norwegian, som er godt kapitalisert og tilbyr lavere billettpriser gjennom økt effektivitet, gjør at amerikanske flyselskap og fagforeninger har forskanset seg i skyttergraver.

Det norsk selskapet tar en rekke grep for å holde nede kostnadene. Ett er å bruke piloter som ikke er organisert. Et annet er å benytte lave renter til å finansiere innkjøp av Boeing 787 Dreamlinere som gir store besparelser på drivstoff. Norwegian holder seg i tillegg, med få unntak, unna de dyreste flyplassene. Slik kan Norwegian underby dagens tre dominerende aktører på transatlantiske reiser.

Fordi en fagorganisasjon ikke vil vinne mye sympati ved å angripe lave priser, eller ved å påpeke at en konkurrent er fagforeningsfiendtlig, prøver de å angripe Norwegians selskapstruktur, som de mener er skreddersydd for å omgå norske lover.

Dette er argumenter som ikke betyr særlig mye for flypassasjerer.

Norske kritikere har gått enda lengre og antydet at Norwegians måte å drive på går ut over sikkerheten.

Det kritikerne mangler er bevis. Med mindre de kan dokumentere at Norwegian gjør noe ulovlig eller går på akkord med sikkerheten, bør den amerikanske regjering la Norwegian fly.»

Hele lederartikkelen finner du her.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere