NA24.no

Bjørn Skogstad Aamo, Kredittilsynet
Bjørn Skogstad Aamo, Kredittilsynet Foto: Falch, Knut (Scanpix)

Kraftig refs av meglerhus

Sist oppdatert:
Finanstilsynet har funnet alvorlige regelbrudd hos CMC Markets.

CMC Markets har lenge drevet aggressiv markedsføring overfor privatpersoner, blant annet gjennom kampanjer på TV. Nå mener Finanstilsynet at selskapet har brutt god forretningsskikk.

CMC Markes tilbyr produkter som skal gi kundene ekstremt høy avkastning. Finanstilsynet mener produktene - som på fagspråket kalles CFD - minner om gambling. CDF er et derivat av en aksje, råvare eller valuta.

Finanstilsynet er bekymret for det økte tilbudet av handel i CFD rettet mot forbrukersegmentet. De har registrert at flere norske verdipapirforetak vil satse på promotering av denne typen handel fremover.

Brudd på regler

- Vi har konstatert brudd på krav til balansert markedsføring, og vi mener opplysninger om risiko og kostnader burde kommet tidligere, sier seksjonssjef Geir Holen i Finanstilsynet til Nettavisen.

Han mener selskapet burde ha vurdert grundigere om kundene til CMC har den nødvendige kunnskap om de produktene de kjøper.

Adm.direktør Peter Nicolay Eger sier til Nettavisen at CMC Markets har rettet seg etter de pålegg som Finanstilsynet har kommet med.

- Kom brått på

Han medgir at kritikken fra Finanstilsynet kom brått på. Ifølge Eger har selskapet lent seg på ledende juridiske eksperter i utformingen av sin markedsstrategi og avtaleverk, og de har følt at de har hatt «alt på stell» underveis.

- Hva med henvendelsene til potensielle kunder der dere gir en fraråding, men likevel sier at de kan handle hos dere?

- Akkurat her har nok rutinene sviktet. Noen av våre selgere har vært litt overivrige. Vi har innført rutiner for hvordan standardisert dialog med kunden i forbindelse med en frarådning skal foregå, sier Eger til Nettavisen.

Eger er ikke med på at selskapet driver markedsføring av kompliserte produkter til massemarkedet.

- Smal målgruppe

- Vår målgruppe er daytradere og andre med høy utdannelse og god kjennskap til finansmarkedene. Det er en smal målgruppe, sier han.

- Hvorfor bruker dere da TV-kampanjer for å nå frem?

- TV-kampanjer har blittt brukt av CMC Markets internasjonalt og vi ønsket å teste dette i Norge, men jeg forstår spørsmålet. Det var noe vi vurderte i samråd med våre rådgivende jurister innen markedsføring og gjennomførte da vi skulle introdusere oss i Norge. Vi mente det kunne være positivt for vår branding men utgjorde en ekstremt liten del av vår totale markedsføring, sier han.

- Kan tape alt

Finanstilysnet mener CMC har gitt svært mangelfull infomasjon til sine kunder om risikoen ved handel i CFD-produkter, blant annet i en reklamefilm selskapet har kjørt på TV.

«Eksempelvis må det på en klar måte fremgå at kunden, ved meget små endringer i underliggende markedskurs, kan tape all innbetalt egenkapital, og at kunden under gitte omsentdigheter kan tape langt høyere beløp enn innbetalt egenkapital», heter det.

- Må fraråde, men...

CMC Markets har sankket med potensielle kunder som åpnebart ikke er erfarne nok til å handle i deres kompliserte risikoprodukter. De har sendt kunden et frarådingsbrev, men prøver likevel å få kunden på kroken:

«Ettersom du ikke har så mye erfaring må jeg sende deg et frarådingsbrev (vedlagt). Jeg må ha et svar på denne mailen om du har lest brevet og evt. at du likevel ønsker å åpne konto hos oss. Når jeg har fått svaret fra deg, kan vi sende deg innloggingsinformasjonen din».

LES HELE RAPPORTEN HER

Kan stenge handelen

Finanstilsynet har rett til å pålegge filialer av utenlandske selskaper å avslutte sin virksomhet i Norge dersom regelverket brytes. Tilsynet vil følge nøye med på CMCs virksomhet fremover. I tillegg vil handel med CFD-produkter vurderes kontinuerlig.

CMC Markets er norsk datterselskap og filial av et britisk finanskonsern. Selskapet vll, ifølge rapporten, rette seg etter kravene fra Tilsynet. Det har ikke lykkes Nettavisen å få kontakt med CMC-sjef Nicolay Eger.

Veldig populært
I Norge har det tradisjonelt vært et større fokus på ETFer enn CFDer. Et Exchange Traded Fund (ETF) er et fond bestående av aksjer og andre verdipapirer med det formål å følge kursen til en underliggende indeks. En ETF omsettes på børs og gir deg muligheten til å kjøpe deg inn i en aksjeindeks eller sektor like enkelt som du kjøper en aksje. Du kan oppnå aksjemarkedets potensielle avkastning, samtidig som risikoen reduseres ved at investeringen spres over flere aksjer. På Oslo Børs har derivatene til Handelsbanken og DnB Nor Markets blitt meget populære.

CMC Markets-sjefen meldte nylig at CFD-markedet kan passere ETF-markedet innen utgangen av første kvartal 2010.

Les mer her: Suksess med investeringsprodukt

De siste årenes krise i finansmarkedene har skjerpet myndighetenes fokus på selskaper som markedsfører spareprodukter mot privatmarkedet. Acta er det fremste eksempelet på at mye kan gå galt i en slik virksomhet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere