RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: SPENCER PLATT (Scanpix)

Kraftig vekst i bilsalget

En sterk avslutning på året berget bilbransjen i Norge.

Bilsalget i 2009 ble svakere enn i 2008 og litt under normalen de siste ti årene, men langt fra så ille som det så ut, takket være en sterk avslutning på året, viser statistikk fra Opplysningsårdet for Veitrafikken.

For hele 2009 ble det registrert 98.675 nye personbiler. Det var 11 prosent færre enn i 2008. Preget av finanskrisen, begynte året katastrofalt for bransjen. I januar 2009 var antallet registreringer nesten halvert sammenlignet med samme måned i 2008.

Men høsten har vist solid vekst, og det gjør desember også. I årets siste måned ble det registrert 10.250 nye personbiler, noe som er 31 prosent flere enn i samme måned i 2008, og 26 prosent flere enn gjennomsnittet for desember de foregående ti år.

Volvo hadde en god desembermåned og toppet statistikken med V70. Men ser man på merker, var Volkswagen størst i desember, foran Ford.

For hele 2009 solgte imidlertid Toyota flest biler, marginalt foran Volkswagen. Mer enn syv av ti nye biler går på diesel, og mer enn en av fire har drift på alle hjulene.

Den mest solget modellen i 2009 var Volkswagen Golf, fulgt av Toyota Avensis, Ford Mondeo, Volkswagen Passat og Volvo V70.

CO2-utslippet fra bilparken går ned, blant annet takket være ny teknologi. For hele 2009 ble det gjennomsnittlige CO2-utslippet for nye personbiler 151 g/km. Det er 7 gram mindre per km enn det var i 2008. Dieselbilenes gjennomsnitt ble 152 g/km, ned fra 159 g/km i 2008. Bensinbilene endte på 147 g/km, ned fra 159 g/km i 2008.

Totalt ble det i 2009 registrert 25.105 bruktimporterte personbiler. Det er 8 prosent færre enn i 2008.

Alle tallene finner du hos Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere