NA24.no

Foto: HANDOUT

Krever at Turist-Norge fornyer seg

Sist oppdatert:
Krisen i Europa har satt i norsk reiseliv i alarmberedskap.

- Verden er i helspenn i forhold til den økonomiske situasjonen. Vi må være på tå hev for å sikre turismen vår, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Med en sterk norsk krone og et Europa i dyp økonomisk krise, trenger Norge noe ekstra for å lokke turister på besøk.

- Vi kan ikke lene oss tilbake og forvente at turistene skal komme til oss. Vi må gjøre noe, sier Tuftin.

Stadig flere land kommer med bredere opplevelsestilbud til sine besøkende, og konkurransen om turistene er skyhøy.

- De fleste turistene har mer enn nok penger å bruke når de kommer til Norge. Likevel reiser de hjem med mye penger i lommene fordi aktivitetstilbudene ikke tilsvarte forventningene deres, sier han.

Opplevelsespakker er nøkkelen
Han understreker at Norge har mye å by på, men at mange ikke vet hvordan de skal arrangere utfluktene.

- Utlendinger vet ikke mye om Norge. Vi må være med å foreslå opplevelsespakker for å lokke dem, sier Tuftin.

Vi må fokusere mer på pakketilbud som fronter flere av opplevelsene turister forventer når de komme til Norge.

- Det er fjordene og nordlyset turistene er mest interessert i. Vi må gi naturopplevelser, og spe på med litt norsk mat og kultur. Først da begynner produktene å svare til turistenes forventninger, tror han.

Små bedrifter vil lide
De store hotellskjedene vil ikke merke nullveksten fra utlandet. Det er derimot de små bedriftene som vil merke motgangen.

- Distriktshotellene, spesielt de på Østlandet, har allerede slitt, forteller Tuftin.

Løsningen er at flere småbedrifter slår seg sammen, og i fellesskap lager en opplevelsespakke basert på hva de forskjellige har å tilby, mener han.

Nordmenn skaper vekst
Økningen i turiststrømmen fra utlandet vil stå bom stille i 2012. Likevel øker turistnæringen litt, da nordmenn i større grad foretrekker å feriere i Norge.

- Vi tror trafikken blir cirka lik i 2011 som i 2012. Men norske vil feriere litt mer i eget land, og vi forventer en økning på to prosent.

Asia på banen, Europa rygger

Turistene som Norge vil merke mest til, kommer fra Asia, USA og Russland.

- Asiatene vil reise som aldri før i 2012. For eksempel har Norge like mange overnattinger fra Korea som det Sverige og Danmark har sammenlagt, forteller han.

I Europa vil usikkerhet og en sterk norsk valuta ha mye å si for turismen til Norge. I tillegg er hele 20 millioner mennesker i Europa rammet av arbeidsledigheten.

- Sør–Europa kommer til å gå helt tilbake, men alt tyder på at Tyskland vil reise. Deres økonomi går bra og arbeidsledighet er liten. Det kommer til å bli et viktig marked for oss.

Reise-Norge nyter godt av Euro-krisen
Mye tyder på at kriselandene ikke trenger å frykte svik fra norske turister, tvert om. Nå er prisene lavere enn hva som er vanlig, og det vet nordmenn å benytte seg av.

- Jeg tror enda flere nordmenn kommer til å reise til utlandet. De har en lav euro, vi har en sterk norsk krone og prisene blir lave, sier Tuftin.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere