NA24.no

(Skjermbilde)

Krever stopp for «fri bruk»

Forbrukerombudet setter ned foten mot mobilbransjen.

Nettavisen NA24 skrev denne uken om hvordan mobilbransjen er i ferd med å vri over store deler av sin prisstruktur til det som blir omtalt som «fast pris» og «fri bruk», og det er særlig Netcom som har gått i bresjen for dette ved å kutte ned antall abonnement kraftig, og nå mer eller mindre utelukkende ta seg betalt basert på datatrafikken.

Realiteten er derimot en litt annen, og i praksis er det langt mer enn datatrafikken som avgjør hvor mye du må betale - og for mange blir det faktisk mye dyrere enn i dag.

Les også: Derfor tilbyr plutselig alle «fri bruk» av mobilen

Forbrukerombudet har nå tatt en nærmere titt på disse løsningene, og har funnet ut at de nå setter foten ned for markedsføringen for «fri bruk» og «fast pris».

- Mange mobilkunder ønsker forutsigbarhet når telefonregningen skal betales. Pakkeabonnementer med «fri bruk» og «fast pris» kan derfor virke forlokkende. Men ekstraregningen kan bli høy. Spesialnumre eller utenlandssamtaler er som regel ikke inkludert. Og dersom man bruker mer datatrafikk, ringeminutter, SMS eller MMS enn de forhåndsdefinerte grensene, kan regningen fort bli høy, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

De slår derfor nå fast at disse begrepene er villedene.

- Å markedsføre et mobilabonnement med «fastpris» når prisen ikke er fast lurer forbrukerne til å tro at de har større forutsigbarhet enn de faktisk har, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Forbrukerombudet er på samme måte skeptisk til begrensninger og markedsføringen som ligger i begrepene i henhold til bruk av datatrafikk.

- Bruksmønsteret har endret seg kraftig de siste årene. Det som ble ansett som «fri bruk» av data for kort tid siden, er «fort brukt opp» i dag. Mobiloperatører kan derfor ikke markedsføre fri bruk av data, dersom bruken faktisk ikke er ubegrenset, sier Nergård, og legger til at det heller ikke er greit om hastigheten på datatrafikken settes ned etter en viss grense.

Ifølge Forbrukerombudet er det greit å markedsføre denne typen ting om det faktisk er sant, men det må være uten forbehold.

- Markedsføringen er villedende hvis man fremhever enkelte elementer ved abonnementet, uten samtidig å opplyse like tydelig om alle vesentlige begrensinger og kostnader, sier Nergård.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere