NA24.no

Krisens konsekvenser når Norge

Sist oppdatert:
Norske forsikringsselskaper ser an markedet. Usikkerheten rundt AIG kan gi fordeler i form av nye kunder.

Nordea har en avtale med den amerikanske forsikringsgiganten American International Group (AIG) om reiseforsikring for alle Nordeas kredittkortkunder både på Visa og MasterCard.

NA24 - din næringslivsavis

Informasjonssjef Thomas Sevang ønsker ikke å kommentere hvor mange kunder dette gjelder, men understreker at alle som har Visa eller MasterCard kredittkort har automatisk reiseforsikring ved å benytte kortet.

AIG ble natt til onsdag i forrige uke reddet fra konkurs etter at amerikanske myndigheter bestemte seg for å bidra med et lån på opptil 85 milliarder dollar. De overtar samtidig 80 prosent av selskapet.

– Kundene har en avtale med Nordea så de vil ikke lide noen nød, sier Sevang, og forteller at Nordea hadde sonderingssamtaler for raskt å kunne flytt porteføljen da det sto på som verst. Disse planene er foreløpig satt på vent.

– Vi har planer for dialog. Nå er jo situasjonen avklart i den grad noe er avklart i dagens marked. Per i dag forholder vi oss til at AIG fortsatt eksisterer. Vi har planer for hvordan vi skal følge med i krevende situasjoner, det er klart av vi holder et våkent øye, sier Sevang.

- Det vil komme reaksjoner
Direktør i Europeiske Reiseforsikring, Harald Hollerud tror flere bedrifter nå vil gjøre vurderinger om hvor de har forsikringen sin plassert.

– Markedet er klar over situasjonen og vil reagere etter hvert. Som kunde og forbruker blir man generelt noe mer avventende i usikre tider. Det er jo trygghet man vil har fra et forsikringsselskap.

Selskapet forsikrer rundt 1,5 millioner nordmenn og har rundt 50 prosent av markedsandelen på det totale forsikringsmarkedet i Norge.

– Privatpersoner og bedrifter vil begynne å tenke litt. En mulig konsekvens er å velge norsk og nærhet. Da har vi tryggheten som vi som forsikringsselskap skal stå for. Det er klart at vi vil få konsekvenser av dette som vi ikke ser enda, sier Hollerud.

Europeiske tror på langsiktig planlegging og har foreløpig ingen planer om å benytte seg av sjansen for å øke sine markedsandeler.

– Vi vil ikke gå aktivt ut å promotere oss på dette. Vi har ingen ambisjon om å utnytte markedet slik det er nå. Vi tenker langsiktig slik vi alltid har gjort. Fokus på kortsiktige gevinster er ikke noe for oss. Det er ikke dermed sagt at det ikke kan få noen positive konsekvenser for vår del, sier Hollerud.

Annonserer etter kunder
Forsikringsselskapet ACE er et utenlandsk forsikringsselskap med kontorer i blant annet Norge. I en annonse i Financial Times er de på jakt etter ny kunder med teksten «i en økende risikabel verden, er det viktigere enn noen gang å velge det rette forsikringsselskapet».

- Det snakkes jo en del i markedet men det er for tidlig å si noe om hva som vil skje videre. Foreløpig venter vi å se hva som skjer og hvilken retning dette utvikler seg, sier General Manager for de norske landene, Bror Sandås i ACE til NA24.

Han ønsker ikke å kommentere reklamekampanjen i USA.

Økende utbetalinger
Det går mot et rekordår for erstatningsutbetaling fra reiseforsikring. Statistikk fra Finansnæringens Hovedorganisasjon for første halvår 2008 viser at erstatningene på reiseforsikring øker med nær 20 prosent sammenlignet med fjoråret.

I løpet av de to siste årene har erstatningsutbetalingene for reiseforsikring økt med hele 32,6 prosent. En prognose viser at de samlede erstatningsutbetalingene for reiseforsikring i år kan bli nær 1,4 milliarder kroner.

Ingen kommentar
Morten Woldsdal i 20/20 communication forteller at de ansatte AIG Norge er bedt om å ikke svare på henvendelser fra pressen på nåværende tidspunkt, da alle mediehenvendelser skal gå gjennom ledelsen i USA.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere