RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Richard Drew (AP)

Økte forventninger blant forbrukerne

Sist oppdatert:
Sentimentet blant amerikanske forbrukere viser tegn til bedring.

Forbrukersentimentet er i bedring viser en undersøkelse fra universitet i Michigan.

NA24 - din næringslivsavis

Målingene er ordnet i en indeksen og denne falt til 65,7 poeng i august fra 66 poeng i juli. Det er likevel bedre enn markedets forventninger og hva den foreløpige undersøkelsen viste.

Økonomene hadde forventet at sentimentindeksen ville ligge på 64 poeng, viser estimater innhentet av Bloomberg.

For to uker siden kom den foreløpige undersøkelsen for august, og dagens tall viser at forbrukerne er blitt mer optimistiske siden da. Da falt sentimentindeksen 3 poeng til 63,2 poeng.

Det er delundersøkelsen for den nåværende situasjonen som er med på å dra ned inntrykket. Indeksen faller til 66,6 poeng fra 70,5 poeng i juli. Når det gjelder forventninger økte disse til 65 poeng i august fra 63,2 poeng i måneden før.

Inflasjonsutsiktene er også blitt redusert til 2,8 prosent fra 3 prosent fra den femårige inflasjonsanslaget. For 12 måneder inflasjonsanslag er forventningene redusert til 2,8 prosent fra 2,9 prosent.

Forbrukersentimentet følger dermed opp den positive overraskelsen rundt forbrukertilliten som kom tidligere i uken. Forbrukertillitsundersøkelsen fra Conference Board viste en kraftig bedring til 54,1 poeng. Det var også godt over forventningene.

Les mer: Børsjubel på økende tillit

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Forbrukertillit
Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.

Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.

En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.

Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.

Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere