NA24.no

(Harald Fjelddalen, Nettavisen)

Låner 100 ganger mer enn han eier

Sist oppdatert:
Bjørn Kjos fikk hjelp av gjeldsofrene Barack Obama og Nicolas Sarkozy.

Norwegian med Bjørn Kjos i spissen skrev seg onsdag inn i historiebøkene.

Kjøpet av 222 nye fly fra Boeing og Airbus til den nette listepris av 127 milliarder kroner seiler opp som den største investeringen for et norsk selskap gjennom tidene. Hvor mye Norwegian faktisk betaler for flyene, vil de ikke si noe om, men det er snakk om betydelige rabatter.

Les også: - Kan ha gitt SAS dødsstøtet

- Neste generasjon

Uansett hvor mye de må betale, er ikke Norwegian i nærheten av å ha så mye penger i banken.

- Vi har fått til en deal vi vanligvis ikke vil fått til. Vi har fått en kjempefinansiering på vårt flykjøp. Vi bygger for neste generasjon, og da er ikke jeg her lenger, sier Bjørn Kjos til NA24.

For selskapets kontantbeholdning var i slutten av september på fattige 1,43 milliarder kroner.

Det betyr at Kjos må låne nesten 100 ganger så mye, eller over 50 ganger selskapets totale markedsverdi, for å få nok til å sikre finansieringen - forutsatt at de betaler listepris.

For å få til dette har Kjos fått velsignelse av både Barack Obama og Nicolas Sarkozy, da både USA og Frankrike stiller opp som garantister for det enorme lånet.

85 prosent statsgaranti

- Finansieringen blir gjort langsiktig gjennom statsgarantier. Bankene går inn med 85 prosent av summen mot statsgarantier. De resterende 15 tar vi fra egenkapitalen. Vi skal selge en bråte med fly, så vi vil ikke ha noe problem med det. Strategien er å være uavhengig, sier Bjørn Kjos til NA24.

Årsaken til at de gjør dette er at avtalen ikke bare er stor for Norwegian. Den er også enorm for selskapene. For amerikanske Boeing alene tilsvarer avtalen omsetningen i mer enn et kvartal, og med tanke på det elendige arbeidsmarkedet i USA er dermed slike store kontrakter særdeles viktig for myndighetene.

Airbus på sin side eies av konsernet European Aeronautic Defence & Space (EADS) som er enormt i europeiske land som Spania, Frankrike, Tyskland, Spania, Storbritannia og Finland. Og verken arbeidsmarkedet eller fremtidsutsiktene for disse er noe lysere.

Men samtidig som Norwegian har sikret seg statsgarantier, har de også sikret seg en meget god pris.

- Norwegian har fått en veldig gunstig finansiering. Både fordi vi er tidlig ute med nye flytyper, men også på grunn av ordrenes størrelser, sier Kjos.

I tillegg er det også et annet moment som spiller inn, og det er at Norwegian tør der andre nøler.

- Du vet, det er i nedgangstider man virkelig skal handle og i gode år man skal være stille. Dette er jo også fly som ikke blir levert på en del år, sier flysjefen.

- Ikke dyrere billetter
Når det gjelder det enorme kjøpet mener Kjos at han vil ende opp med å spare penger.

- De nye flyene har en fantastisk teknologi, lavt drivstoffbruk og lave operasjonskostnader. Takket være disse investeringene kommer vi til å være verdensledende i 2020-årene, sier han.

Selv om det er snakk om en rekordregning, hevder Kjos at han ikke vil sette opp billettprisene.

- Det er passasjerene som virkelig vil dra nytte av det her. De nye flyene blir veldig stille. Det blir i hvertfall ikke høyere priser. Men vi tror drivstoffprisene vil gå opp i årene som kommer, sier Kjos.

Ligger frem i tid

Det er imidlertid lenge til kundene vil få se om han holder sitt ord.

- Passasjerene vil ikke merke noe særlig før i 2016-17, når vi begynner å bruke flyene.

- Kan for eksempel Dubai bli brukt som en base for ekspansjon?

- Det kan godt bli det. Det er mange steder som er interessante som Kina og Bangkok. Bangkok vil bli brukt som base for langdistanseflyvningene våre. For USA er det spesielle regler for innenriksflyvning, så dit vil vi bare fly til og fra, sier Kjos.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere