NA24.no

Foto: Solum, Stian Lysberg (Scanpix)

Langer ut mot Finansavisen

Sist oppdatert:
Her og Nå avviser kollaps.

Ifølge Finansavisen har salget kollapset for Her og Nå. Bladet skal ha gått fra en posisjon med 197.000 eksemplarer i 2004, til kun 100.000 rett før jul. Det skal være utgaven med Per Ståle Lønning på forsiden som skal ha solgt under 100.000 eksemplarer.

Utfordringer for papir
De siste offisielle tallene er fra 2008, og da falt opplaget med 18 prosent til 147.000, skriver avisen.

- Mange printmedier opplever utfordringer i opplagsmarkedet. Her og Nå er ikke spesielle i så måte, sier ansvarlig redaktør Gunnar Bleness til avisen, og avviser samtidig at bladet har blitt mindre offensivt med færre eksklusive saker og mindre oppfølging av kongehuset.

- Uetterrettelig oppslag
I en pressemelding mandag formiddag går Bleness til angrep på Finansavisen:

Finansavisen har i dag et uetterrettelig oppslag om juleopplag og status i Her og Nå i 2009, som krever en presisering:

*Her og Nås juleutgave i 2009, med jule-cd, er årets desiderte salgshøydepunkt. Dette er også en av de bedre salgsutgavene i Her og Nås historie, og har aldeles ikke den nedgangen fra i fjor som Finansavisen påstår.

*Gjennom jule- og nyttårshelgene har Her og Nå til sammen solgt nærmere en halv million blader, og som vanlig spredd en solid dose juleglede i Norge i mørketiden.

*Markedsandelen for Her og Nå i forhold til hovedkonkurrenten Se og Hør vil være tilnærmet uforandret gjennom 2009. Det ser ut til at Her og Nå tar markedsandeler på omsetning, mens vi muligens går marginalt ned i opplagsandel – selv om tallene ennå ikke er helt klare.

*Som andre printmedier er Her og Nå riktignok utfordret på opplagssiden med en fortsatt fallende trend i 2009, men nedgangen blir langt lavere enn i 2008, både prosentuelt og i rene opplagstall.

Finansavisen har tydeligvis fått tak i salgstall for noen spesielt dårlige enkeltuker i andre halvår, blant annet fra en uke med halvparten så mange salgsdager som vanlig. Deretter ser man bort fra informasjonen om hvordan opplagssituasjonen faktisk utvikler seg i 2009, og forsøker i stedet å tegne et bilde av et ukeblad i krise. En krise som det er vanskelig å kjenne seg igjen i – utover den generelt spennende situasjonen det er å utgi et nyhetsdrevet ukeblad i en stadig mer digital tidsalder.

Av respekt for Her og Nås mange lesere og annonsører er det å foretrekke at situasjonen beskrives korrekt, også når man skal omtale opplagstall utenom de offisielle målingene. Det har altså Finansavisen ikke gjort. De har for øvrig ikke engang klart å trykke bilde av riktig person i sin artikkel, men funnet et bilde i arkivet av min bror Carsten i stedet for meg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere