NA24.no

Latterlig billig bensin

Sist oppdatert:
I bilistenes drømmeland koster bensinen 15 øre literen.

(NA24-KOMMENTAR): To ting har overrasket de fleste som følger oljemarkedet: For det første at prisen har steget så mye som den har gjort, og for det andre at dette enn så lenge i liten grad har påvirket etterspørselen.

En faktor som trolig har bidratt mye til den robuste etterspørselen, er at mange forbrukere i utviklingsland ikke har merket oppgangen, eller merket den i liten grad.

I en stor del av verden betyr subsidier og pristak at drivstoffprisene er kunstig lave. De mest ekstreme utslagene finner man hos oljeeksportører. For det er slett ikke alle land som gjør som Norge og kombinerer oljeeksport med knalltøffe bensinavgifter innenlands.

Billig bensin
Ganske mange synes bensinprisen er for høy i Norge, men i en del andre land er den åpenbart for lav.

Venezuela har for eksempel verdens billigste bensin. Der koster høyoktanbensin rundt 15 øre literen, altså rundt en hundredel av norsk pumpepris. Du fyller dermed en normal tank for under tieren. Det kommer neppe som noen overraskelse at forbruket øker kraftig.

Også Iran og Saudi-Arabia har sterkt subsidiert bensinpris, drøyt 50 øre literen. Dette er selvsagt langt under kostpris.

Dette er de meste ekstreme tilfellene, men en rekke land har kunstig billig bensin, og det gjelder også land som er oljeimportører, for eksempel Kina, hvor en liter koster drøyt 3 kroner.

Endringer
Men gradvis begynner endringer å tvinge seg frem. Selv om ikke miljøspørsmål nødvendigvis står øverst på dagsordenen i alle land, øker kritikken mot subsidiert forurensning. I tillegg er det store og økende økonomiske kostnader forbundet med politikken. Dessuten er fordelingseffekten av lave drivstoffpriser tvilsom. De fattigste har sjelden bil, og en stor del av subsidiene går dermed til middel- og overklassen.

Både Taiwan, Indonesia og Sri Lanka, som alle er nettoimportører, har nylig kuttet i subsidiene, noe som medfører økende pumpepris, og folkelig misnøye.

Men heller ikke for eksportørene er situasjonen problemfri, for når stadig mer av produksjonen dumpingselges på hjemmemarkedet, spiser det mye av lønnsomheten. Ifølge BusinessWeek koster subsidiene det statlige oljeselskapet Petróleos de Venezuela 11 milliarder dollar i året. Det er nesten dobbelt så mye som selskapets overskudd på 6,3 milliarder dollar i 2007.

Subsidiepolitikken er et blindspor. Men jo større subsidiene er, og jo lenger de har eksistert, jo vanskeligere er det å ta dem bort. Det er en allmenngyldig lærdom.

Are Slettaner tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

Her kan du lese den siste ukens kommentarer:
Futen som lønnspoliti
Får han endelig rett?
Hegnar bommer igjen
Frps angst for aksjer
Vil vi ha lokaldemokrati?

Og her kan du lese enda mer kommentarstoff fra NA24.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere