RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Legger ned GCI Monsen

Sist oppdatert:
PR-byrået GCI Monsen har mistet omsetning og medarbeidere. Nå slår de seg sammen med Burson-Marsteller.

GCI Monsen kunne i august melde om svake tall og det har i de siste årene vært en stri strøm av medarbeidere ut av selskapet.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Nå slår de gjenværende i konsulentdelen av selskapet seg sammen med Burson Marsteller og danner et nytt selskap; GCI Communique.

Fra å være et av bransjens største pr-byråer har antallet medarbeidere i GCI Monsen gått fra rundt 30 til 12 medarbeidere de siste par årene.

Hans Olav Otterlei ble ansatt som ny leder forrige sommer for å snu GCI Monsen. Han anser nå jobben som gjort og skal gi seg. Leder for det nye selskapet er Per Hynne fra Burson-Marsteller.

- Perfekt Match
Otterlei mener utfordringene for Burson-Marsteller og GCI Monsen har vært ulike og at løsningen de har havnet på løser begges utfordringer.

- GCIs største utfordring har vært å rekruttere nye medarbeidere, mens Burson Marsteller har måttet takke nei til en del oppdrag på grunn av konfliktene kundeforhold. Nå får GCI et helt annet utgangspunkt og BM muligheter til å vokse ytterligere, sier Otterlei til NA24 Propaganda.

GCI Communique skal jobbe med markedskommunikasjon og PR, og ha et spesielt fokus på digitale medier.

– Digitalt er fremtiden og ressursene som skal bemanne GCI Communique har spesialkompetanse nettopp på det digitale, sier Otterlei.

Burson-Marsteller skal eie
Burson-Marsteller skal eie det nye selskapet, men det skal være GCI-nettverkets byrå i Norge.

I Storbritannia har Burson-Marsteller fra før et nisjebyråer som heter Comminique, og det er etter samme modellen som dette GCI Communique i Oslo skal bygges opp.

Om GCI Monsen har levert svake tall de siste årene, har det gått atskillig bedre for Burson-Marsteller.

I perioden fra 2001 til 2006 har BM jevnt og trutt økt omsetningen fra 43 millioner kroner til 70 millioner. I samme periode GCI Monsen gått fra en omsetning på 33 millioner kroner, til 21 millioner i fjor.

Design ikke med
Designavdelingen som sitter i GCI Monsen skal ikke være med inn i det nye selskapet. De skal imidlertid få et tilbud om å fortsette i samme sfære.

- De vil få et tilbud om å overta dagens drift selv og levere tjenester til selskapene i nettverket, sier Otterlei.

GCI-Monsen er i likhet med Burson-Marsteller eid av kommunikasjonsnettverket WPP. Tidligere daglig leder Kari Holm Hejna og byråets grunnlegger Leif Monsen sluttet for å starte byrået Monsenhejna rett før jul 2005.

Har du et medietips, ta kontakt med NA24 Propaganda

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere