NA24.no

Legger ned GCI Monsen

Sist oppdatert:
PR-byrået GCI Monsen har mistet omsetning og medarbeidere. Nå slår de seg sammen med Burson-Marsteller.

GCI Monsen kunne i august melde om svake tall og det har i de siste årene vært en stri strøm av medarbeidere ut av selskapet.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Nå slår de gjenværende i konsulentdelen av selskapet seg sammen med Burson Marsteller og danner et nytt selskap; GCI Communique.

Fra å være et av bransjens største pr-byråer har antallet medarbeidere i GCI Monsen gått fra rundt 30 til 12 medarbeidere de siste par årene.

Hans Olav Otterlei ble ansatt som ny leder forrige sommer for å snu GCI Monsen. Han anser nå jobben som gjort og skal gi seg. Leder for det nye selskapet er Per Hynne fra Burson-Marsteller.

- Perfekt Match
Otterlei mener utfordringene for Burson-Marsteller og GCI Monsen har vært ulike og at løsningen de har havnet på løser begges utfordringer.

- GCIs største utfordring har vært å rekruttere nye medarbeidere, mens Burson Marsteller har måttet takke nei til en del oppdrag på grunn av konfliktene kundeforhold. Nå får GCI et helt annet utgangspunkt og BM muligheter til å vokse ytterligere, sier Otterlei til NA24 Propaganda.

GCI Communique skal jobbe med markedskommunikasjon og PR, og ha et spesielt fokus på digitale medier.

– Digitalt er fremtiden og ressursene som skal bemanne GCI Communique har spesialkompetanse nettopp på det digitale, sier Otterlei.

Burson-Marsteller skal eie
Burson-Marsteller skal eie det nye selskapet, men det skal være GCI-nettverkets byrå i Norge.

I Storbritannia har Burson-Marsteller fra før et nisjebyråer som heter Comminique, og det er etter samme modellen som dette GCI Communique i Oslo skal bygges opp.

Om GCI Monsen har levert svake tall de siste årene, har det gått atskillig bedre for Burson-Marsteller.

I perioden fra 2001 til 2006 har BM jevnt og trutt økt omsetningen fra 43 millioner kroner til 70 millioner. I samme periode GCI Monsen gått fra en omsetning på 33 millioner kroner, til 21 millioner i fjor.

Design ikke med
Designavdelingen som sitter i GCI Monsen skal ikke være med inn i det nye selskapet. De skal imidlertid få et tilbud om å fortsette i samme sfære.

- De vil få et tilbud om å overta dagens drift selv og levere tjenester til selskapene i nettverket, sier Otterlei.

GCI-Monsen er i likhet med Burson-Marsteller eid av kommunikasjonsnettverket WPP. Tidligere daglig leder Kari Holm Hejna og byråets grunnlegger Leif Monsen sluttet for å starte byrået Monsenhejna rett før jul 2005.

Har du et medietips, ta kontakt med NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere